Om suspenderingen av en medlem

Vänsterpartiets verkställande utskott har beslutat att suspendera Markus Allard, medlem i Örebro partiförening. Aron Etzler, partisekreterare, berättar om vad som har hänt.

– Beslutet om suspendering togs efter att han i en intervju försvarat politiskt våld och uttryckt stöd för en extrem och våldsam organisation. Det står helt i strid med partiets värderingar och det skadar dessutom partiet.

Var det för att han lajkade dem på facebook?

– Nej, uppmärksamheten började med det men det kan man göra av många olika skäl, till exempel för att få information. Men när han intervjuades om detta i tv valde han att försvara organisationen och deras våld. Det gäller alltså en organisation som skryter med hur de beväpnade söker upp personer och misshandlar dem. De har brutit sig in med yxor hos personer och vandaliserat deras hem. Det rör sig om grova brott.

Vad innebär det att bli suspenderad?

– Det betyder att man fortfarande är medlem, men att ens medlemsrättigheter tillfälligt tas ifrån en. Det som händer nu är att vi samlar in mer information. Medlemmen det gäller kommer att få ge sin sida och även partiföreningen och distriktet. Därefter är det partistyrelsen som fattar beslutet om det blir uteslutning eller ej.

Tror du att det är många i partiet som delar hans syn?

– Nej, det tror jag inte. Jag är trygg med att i stort sett alla vänsterpartister är helt främmande inför försvar av politiskt våld i Sverige idag. Det finns tider och platser där till exempel väpnad befrielsekamp är motiverad, men att som somliga har gjort jämföra den aktuella organisationens brott med befrielserörelser i tredje världen är faktiskt absurt. Politiskt våld i en demokrati kan inte accepteras. Och att tro att detta är att vika sig för media är för mig obegripligt, då har man missat vad Vänsterpartiet står för. Det här handlar om att vi står upp för våra principer.

– Vi träffar människor, delar ut flygblad och håller möten på gator och torg, året om, i hela landet. Det händer att vi som är antirasister, antifascister och feminister utsätts för hot. De flesta medlemmar möter aldrig något sådant, men det finns och ska tas på yttersta allvar. I sådana situationer vänder vi oss naturligtvis till polisen. Att istället stödja våldsorganisationer har inget i Vänsterpartiet att göra. Vi är helt enkelt inte ett sådant parti.