Nooshi Dadgo­star talade på Järva­veckan

”Marknadshyror är en rutschkana rakt ner i social misär. En segregationsbomb och en massiv förmögenhetsöverföring från vanligt folk som jobbar och sliter till överbetalda fastighetsägare. Jag skickar en uppmaning till statsministern härifrån idag. Dra tillbaka förslaget om marknadshyror, Stefan Löfven!”

Så sa Nooshi Dadgostar i sitt tal från Järvaveckan i Rinkeby på torsdagskvällen.

Förutom den brännande aktuella frågan om marknadshyror talade Nooshi Dadgostar om vikten av att människor håller ihop för att värna gemensamma intressen, i motsats till högerns försök att ställa grupper emot varandra.

”Högern ställer människor emot varandra; den som har jobb mot den som är arbetslös, den som är frisk mot den som är sjuk, stadsbor mot landsortsbor, infödda svenskar mot invandrade. Och medan skattesänkningar och subventioner gör de rikaste ännu rikare så ska vi andra bråka med varandra om smulorna. De vill få oss att tro att det är långtidssjuka mammor i Husby som gör att det inte går att rusta upp vägarna i Västernorrland. Eller att sjukpensionen inte kan höjas på grund av att människor är för lata för att jobba och väljer att leva på bidrag. Det är ett spel som högern bedriver för att få oss att träta med varandra.

Vänsterpartiet vill istället se “det starka samhällets revansch”: ”Politiken måste agera för att jobben ska komma tillbaka. Bygga bostäder, rusta upp välfärden och investera för jobb i hela landet. Sverige behöver fler trygga jobb.”

Talet går att se i efterhand här.