Nooshi Dadgostar talade om välfärd och nya reformer på 1 maj

Nooshi Dadgostar talade bland annat om avsaknaden av en politik som förbättrar för vanliga människor. Som exempel tog hon regeringens försök att införa marknadshyror.

“[Regeringen har] vänt sig bort från folkviljan. Därför dom ser inte dig, du som redan använde en stor del av inkomsten till hyran. Dom ser inte ditt vardagsslit. Dom ser inte högen av räkningar på köksbordet, dom struntar i din låga sjukersättning – dom har själva fattat beslut om att den ska vara låg.”

För Vänsterpartiet är människors trygghet politikens ansvar. Därför har Vänsterpartiet de senaste åren drivit igenom förbättringar av sjukförsäkringen och pensionerna. I dag har partiet också presenterar en ny reform för att höja inkomstpensionerna.

Nooshi Dadgostar talade också om hur politikerna tappat kontrollen över skolan, klimatförändringarna, elmarknaden och välfärden:

“Vi har länge nu försökt lösa problemen med ålderdomliga borgerliga idéer och metoder. Det fungerar inte. Under flera decennier har olika regeringskonstellationer haft samma problem. De vill bli valda men saknar beslutsamheten att göra vad som krävs för att bygga Sverige starkt igen.
Handlingskraft har ersatts av passivitet. Posering och trixande har ersatt verklig förändring. Ingenting är på riktigt. Man lovar och lovar men inget händer. Man ser sig kanske mer som yrkespolitiker, inte förtroendevald. Vald av folket. Människors uppfattningar har kommit alldeles för långt ifrån dom som är satta att företräda. Där bakom tystas svenska folket. Dom flesta partiers väljare vill ha en stark välfärd, trots det händer alldeles för lite. Det ska vi ändra på.”

Nooshi Dadgostar fördömde också Rysslands angrepp på Ukraina och Vladimir Putin, “en brutal, högernationalistisk diktator med drömmar om ett nytt Storryssland”, samtidigt som hon hyllade Hamnarbetarförbundet för blockaden mot ryska fartyg.

Vänsterpartiets nej till Nato, och krav på folkomröstning i frågan, togs också upp: “Att ge upp rätten att bestämma om vi ska skicka svenska ungdomar till krig där vi kanske hamnar på förtryckarnas sida, ett sådant beslut leder inte till mer trygghet för Sverige.”

Läs talet i sin helhet här.