Nooshi Dadgostar talade i Almedalen

Skolan och klimatet stod i fokus när Nooshi Dadgostar intog Almedalens stora scen.

Behovet av att göra upp med de senaste trettio årens politiska utveckling stod i centrum när Nooshi Dadgostar talade i Visby. Vänsterpartiet presenterade tidigare under dagen en sexpunktsplan för att avveckla marknadsexperimentet som har präglat den svenska skolan de senaste decennierna, och partiledaren återkom till skolpolitiken också i sitt tal:

“Rektorer ska inte vara VD:ar och bolagschefer. De ska vara pedagogiska ledare. Lärare ska inte vara försäljare och reklampelare. De ska vara statliga tjänstemän med ett av vårt lands viktigaste uppdrag. Alla skolor ska vara bra skolor. Det finns inte bra barn och dåliga barn. Det finns bara barn. Det är politikens ansvar att alla ska få den bästa tänkbara skolgången.”

Vänstarpartiet la nyligen fram det mest ambitiösa klimatförslag som någonsin presenterats i Sverige, omfattande 700 miljarder till en klimatomställning. I sitt tal la Nooshi Dadgostar också extra vikt vid det klimathot vi står inför, och behovet av en stark och handlingskraftig stat som kan ta kontroll över den gröna omställningen:

“Klimatkrisen ger vår generation dess stora uppgift. Utmaningen är enorm – då måste också det politiska svaret vara av en storlek som det var länge sen vi tog oss an i det här landet. Det duger inte med politiker som flyr undan sitt ansvar, sådana som säger att marknaden ska lösa klimatet. Det duger inte med symboliska småinsatser här och där. Vår tid kräver reformer på en nivå som politiker under de senaste decennierna inte mäktat med. ”

En handlingskraftig stat kräver ett stabilt regeringsunderlag, och partiledaren presenterade också sin syn på hur en regering bör formeras efter höstens val:

“Sverige kan inte fortsätta ha den parlamentariska oreda som vi har haft denna mandatperiod. Där pensionärerna inte kan lita på att det blir som regeringen . Där regeringen inte klarar att styra riket. Där budgetar faller. För du som väljare, du har rätt att veta vem du ska utkräva ansvar utav. Vi kommer skapa stabilitet i Sverige. Med all önskvärd tydlighet har det blivit klart för alla. Vi kan inte fortsätta ha dessa svaga regeringar. Sverige behöver en stabil majoritetsregering som kan styra landet med trygghet och förtroende. Vänsterpartiet kommer, med rätt valresultatet, samarbeta med de andra partierna på vänstersidan för att ta plats i regeringen och axla ansvaret.”

Läs hela talet som PDF här.
Här kan du se talet.