Nedskärningsbudget för sjukvården trots löften

Regeringen och Sverigedemokraterna lämnar hushållen och sjukvården åt sitt öde i krisen. Inte en enda ny krona till hushållen och den akuta krisen och nedskärningarna i vården tillåts fortsätta. Det blir tydligt när regeringen och SD idag presenterar sin vårbudgetproposition.

Ulf Kristersson sviker sitt vårdlöfte till regionerna. Det behövs 15 miljarder i år för att stoppa nedskärningar av personal, men regeringen och SD ger bara 6 miljarder. Det får enorma konsekvenser för svensk sjukvård, säger Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet föreslår 15 miljarder kronor till regionerna för 2024. Vänsterpartiet vill också införa ett inkomstgolv i de ekonomiska ramverken för att nedskärningar i välfärden inte ska kunna presenteras som satsningar.

Därutöver vill Vänsterpartiet lagstifta om hur satsningar och nedskärningar redovisas i budgeten på anslagsnivå och att redovisningen måste ske över en flerårsperiod. Ett exempel på hur väljarna blir lurade är att regeringen i årets vårbudget har gjort ett stort nummer av 30 miljoner till skötsel av värdefull natur som de kallar satsning. Detta efter att de tidigare skurit ner 900 miljoner på samma område. Förändrade budgetregler behövs för att förhindra denna typ av budgetmanipulationer från regeringen som ger en falsk bild av vad de gör.

Åkesson och Kristersson gaslightar svenska folket. De säger att de satsar på sjukvården, men det blir nedskärningar. De säger att de kommer klara klimatmålen, men det är uppenbart att de inte gör det. De säger att de skyddar hushållen i krisen, men satsar inte en enda ny krona på att stödja hushållen. Att regeringen gång på gång påstår en sak men gör något helt annat ger nästan overklighetskänslor. Det är ett stort demokratiproblem att regeringen på detta sätt lurar väljarna och lagar och regler måste utvecklas för att förhindra detta, säger Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.