M:s hårdare tag skapar inte trygghet

Att antalet personer som får sitta i fängelse under mycket lång tid förstås ökar markant säger sig själv. I själva verket ökar det så mycket att det skulle kosta Sverige 945 miljoner kronor per år. Det skulle öka så mycket att Moderaterna inte ens törs redovisa konsekvenserna av sina egna förslag i sin egen budget. Och det utan att brottsligheten skulle minska märkbart.

Moderaterna vill bland annat ta bort straffrabatten för unga personer (15-20 år). Syftet med den straffrabatt som finns såväl i Sverige som i många andra länder är att unga personer ska särbehandlas och bygger på kunskaper om att straff bör anpassas efter en persons mognad. Det finns klara vetenskapliga bevis för att det är svårare att bryta kriminella mönster och en kriminell identitet om den etableras i ung ålder.

Det finns med andra ord goda argument för att ungdomar inte ska sitta i fängelse under lång tid. Att ta bort straffrabatten för unga skulle förutom att kosta cirka 214 miljoner kronor per år också leda till att Sverige skulle får betydligt fler livsstilskriminella snarare än färre.

Med vad bryr sig Moderaterna om fakta när det finns möjlighet att ropa ”hårdare tag”?

Moderaterna vill också ta bort den så kallade mängdrabatten för den som döms för flera brott samtidigt. Dagens system för straffmätning innebär att straffvärdet inte blir lika högt som om personen hade dömts för varje brott för sig.

Om mängdrabatten för brott avskaffas så kommer det innebära att alla brott räknas. Det kan leda till att i stället för kanske sju eller tio års fängelse får en person sitta i 20-30 år på anstalt för småbrott. Det kommer bli som i USA där brottslingen sitter av ett brott i taget och där folk döms till 50, 60 och ibland flera hundra års fängelse.

Att sitta på anstalt kostar ungefär en miljon kronor per klient och år. Det är många poliser och sjuksköterskor som skulle kunna anställas för de pengarna i stället för att lägga dem på en aldrig sinande ström av kriminella.

Sist men inte minst vill Moderaterna ta bort nästan hela den villkorliga frigivningen. Villkorlig frigivning är den utslussning till samhället och perioden av fängelsestraffet som sker i frihet under stor bevakning av Frivården. Begår personen ett brott eller missköter sig tvingas personen tillbaka till fängelse igen inom en prövotid av ett år. En årlig kostnad på ungefär 651 miljoner kronor.

Om villkorlig frigivning i princip försvinner och utslussningen till samhället inte ska ske tillsammans med frivården, kommunen och föreningslivet så kommer vi ha personer som ena dagen sitter på anstalt och nästa dag står med en tom väska i handen, ute i frihet och utan några resurser för att påbörja ett liv utan kriminalitet. Så göder man de kriminella gängen i stället för att svälta ut dem.

Det kommer bli dyrt, rättsosäkert och populistiskt med Tobé som justitieminister men det kommer inte bli tryggare.
Vänsterpartiet vet att de som drabbas värst av kriminella gäng och den dagliga brottsligheten är människor som lever i de svikna delarna av Sverige. Där behövs fler och bättre poliser. Där behövs också satsningar på framtiden och på hopp om att livet kan blir bättre.

Fråga vilken polis som helst och svaret blir att det inte bara behövs fler poliser utan att det också behövs en bättre skola, en starkare socialtjänst, vettigare fritidssysselsättningar och fler jobb. Så skapar vi trygghet på riktigt. Så skapar vi trygghet för alla, och inte bara för de rika.

Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson (V)

Läs debattartikeln på Aftonbladet debatt.