Malmö: 63 000 kronor i månaden är orimligt

På kommunstyrelsemötet den 8 maj beslutades att höja de redan höga politikerarvodena. Vänsterpartiet reserverade sig, som enda parti, mot beslutet och motsätter sig att de redan höga kommunalrådslönerna höjs under de kommande åren.

I förslaget föreslås en uppräkning med en procentsats av motsvarande en genomsnittlig kommunanställd. Denna princip, att använda procentuppräkning, gör att skillnaderna mellan högavlönade och lågavlönade ökar.

– Ska det överhuvudtaget ske en uppräkning ska den baseras på en genomsnittlig löneökning i kronor. Då skulle inte löneklyftorna öka, säger Carlos Gonzalez (V), ledamot i kommunstyrelsen.

– Det är orimligt att en heltidspolitiker ska tjäna så mycket mer än en genomsnittlig inkomsttagare. Att vara politiker är ett förtroendeuppdrag och inkomsten ska stå i relation till vad en genomsnittlig löntagare tjänar. 63 000 kronor i månaden är ett alldeles för högt arvode för ett kommunalråd, säger Carlos Gonzalez.

För mer info, kontakta

Carlos Gonzalez, 0704-82 44 30