Ludvika går före i klimatfrågan

I Ludvika har Vänsterpartiet presenterat ett ambitiöst Klimatprogram som är visionärt och konkret på samma gång. Inom fem år vill de att Ludvika kommun i egen regi producerar 15 av de 20 GWh el kommunen och dess bolag förbrukar.

– Det är en bra affär för kommunen. Vi lägger idag 22 miljoner årligen på el. Genom att bygga egna kraftverk sparar vi pengar och skapar jobb i kommunen. Vi flyttar helt enkelt driftskostnader till investeringar, berättar Lars Handegard, ordförande Vänsterpartiet i Ludvika.

Redan idag ligger Ludvika bra till inom andra områden tack vare Vänsterpartiets förmåga att driva igenom konkret politik. t.ex. ekologisk mat.

– Att bygga en giftfri förskola, köpa biogasbilar och elbilar till allmännyttan och hemtjänsten är ganska enkelt, berättar Lars.

För att producera egen fordonsgas vill Vänsterpartiet att kommunen börjar röta det avfall som komposteras idag.

När Vänsterpartiet under hösten 2013 började lyfta fler konkreta miljöfrågor var socialdemokraterna avvisande, men i takt med att Vänsterpartiet lanserat väl underbyggda förslag på miljöområdet märks en tydligt förändrad attityd. Socialdemokraterna, som är ett mandat från egen majoritet börjar inse att man måste förhålla sig till ett växande och konkretare vänsterparti. Tillsammans samlar S och V nära 60 procent av rösterna i Ludvika.

– Nu är det stor skillnad. De måste lyssna och förhålla sig till oss. Vi kommer troligtvis att gå fram i valet i höst, säger Lars.

Just nu tittar de på grannkommunen Avestas satsning på nolltaxa i kollektivtrafiken och om samma finansieringsmodell kan användas i Ludvika.

– Smedjebacken och vi har en gemensam gymnasieskola och det naturliga är att se hur avgifterna för skolskjuts kan användas till nolltaxa i bägge kommunerna. Enklast vore om det gick att genomföra i hela Dalarna, berättar han.

Lars gick med i Ung Vänster 2001, främst på grund av EU och EMU. Idag är han 32 år och jobbar som IT-konsult.

Bildtext: Vänsterpartiets talesperson i klimatfrågor, Jens Holm, besöker konsultföretaget Stri i Ludvika som bland annat jobbar med solceller och smarta nät.

Och här kan du ta hem och läsa själva programmet:

Vänsterpartiet-Ludvika-Hållbar-klimatpolitik