“Kata­strof för Sveriges hyres­gäster”

Nooshi Dadgostar säger i ett filmklipp på Vänsterpartiets Facebooksida:

“I dag har en utredning presenterats som vill införa marknadshyror i Sverige. Det innebär i praktiken att väldigt mycket makt flyttas från hyresgästerna till fastighetsägarna som kan höja hyrorna ungefär som de vill. Utredningen är väldigt dålig. Den skulle innebära en katastrof för Sveriges hyresgäster. Kraftigt höjda hyror.

Det är ett totalt systemskifte. Det är precis det här som högerpartier och fastighetsägare i åratal har kämpat för att införa i Sverige och som vi har stoppat tidigare. Och nu vill Socialdemokraterna införa det – det vore ett stort misstag.

Det vi vill göra nu är att sätta oss ner med regeringen och hitta en lösning på det här. Därför att vi kan inte genomföra marknadshyror i Sverige. Vi står fast vid det vi har sagt för längesedan; det finns inget regeringsunderlag för den här regeringen om man genomför det här förslaget. Men vi är väldigt angelägna om att hitta en lösning därför att bostadsmarknaden måste reformeras. Vi behöver bygga fler bostäder. Det vi absolut inte ska göra är att höja hyrorna ytterligare. Så vi vill gärna söka lösningar på bostadsbristen i Sverige.”

Läs mer om Vänsterpartiets argument mot marknadshyror, och hur du kan bli aktiv i arbetet mot dem, på vår kampanjsida.