Jonas Sjöstedt på Västbanken

Det var ett vårigt Israel och Palestina som i förra veckan tog emot Jonas Sjöstedt.

Under tre dagar besökte Jonas Sjöstedt bland annat Tel Aviv och Ramallah för att träffa vänsterpolitiker och civilsamhällesorganisationer. I fokus var det projekt Vänsterns internationella forum driver på Västbanken, med utbildningar för att stärka kvinnors deltagande i politiken och samhället i stort.

– Det finns en tradition av feministisk organisering inom vänstern. Att stärka kvinnor motverkar patriarkala strukturer och kvinnoförtryck i hela samhället, säger Jonas Sjöstedt.

Projektet drivs av kvinnliga medlemmar i palestinska partier på vänsterkanten, och det är de som styr över projektmedel och innehåll. Att skapa kvinnliga nätverk som går över partigränserna ger nya möjligheter till organisering.

– I projektet finns deltagare från olika partier, vilket skapar nya nätverk. När presidenten lyfte frågan om att korta straffet för hedersrelaterat våld organiserade kvinnorna sig blixtsnabbt för att protestera mot förslaget och det lades aldrig fram för parlamentet, berättar Sjöstedt.

Även om projektet började på universiteten i större städer, har det successivt spridits till mer konservativa områden, både på Västbanken och i Gaza. Bland annat har Ung Vänster varit på plats och hållit kurser i feministiskt självförsvar.

– Ett av målen med projekten är att öka kvinnors representation i olika politiska sammanhang. Det är häftigt när det ger resultat.

Något som annars var på allas läppar under Jonas Sjöstedts besök i Israel och Palestina var maktskiftet i USA och vad det innebär för fredsprocessen. Sjöstedt upplevde att det finns en oro bland vänsterorganisationer kring hur tillståndet på marken kommer att förändras i och med maktskiftet i USA.

– Högern i Knesset jublar. I övrigt finns en oro för vad maktskiftet innebär, både bland de palestinska och israeliska organisationerna jag träffade. Därför är det viktigt att den internationella vänstern stöttar organisationer som arbetar för fred och att solidaritetsarbetet fortsätter.

Fotograf: Josefin Morge