Jonas Sjöstedt höll jultal om klimatet

När Jonas Sjöstedt idag höll sitt jultal fokuserade han helt och hållet på klimatet. De närmaste årtiondena kommer att handla om klimatet, det är en tid som kräver mod. Mod att ha visioner om ett klokare samhälle.

– Idag kan vi med våra egna ögon börja se det som vetenskapen så länge varnat för. Vi vet att ett varmare klimat innebär värre torka och fler bränder. Vi vet att det ger höjda havsnivåer och större översvämningar. När vi om några årtionden ser tillbaka på vår tid kommer det att vara detta man minns. Det kommer en tid när de som är barn idag frågar oss vad vi gjorde under de här historiska årtiondena. Det är inte något man bara säger, det är på riktigt: våra barn kommer att fråga oss, sa Jonas Sjöstedt i talet.

– Vår riktning måste vara en ekonomi som klarar klimatet. Den ska syfta till människors bästa, inte till att de rikas rikedomar ska växa i all oändlighet. Vi i Vänsterpartiet strävar efter ett sådant klokare samhälle. Samtidigt har vi förslagen för snabba utsläppsminskningar här och nu. Det är dags att kavla upp ärmarna och hugga i.

Se hela talet här på Facebook…
Läs talet här (pdf)…