Helamalmö – mottagare av Abdipriset 2019

2019 års Abdipris tilldelas organisationen Helamalmö för deras engagemang och verksamhet för barn och unga runt om i Malmö.

– Det är en tid då situationen i Malmö ofta målas i dystra färger. Då är det så viktigt med organisationer som Helamalmö, som arbetar för att alla bara ska ha bra uppväxtvillkor och mot den rasism som många drabbas av. Detta är en organisation som arbetar för ett bättre Malmö, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Jonas Sjöstedt delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Motiveringen lyder:

”Abdirahim Hassans minnesfond delar härmed ut 2019 års medel för verksamhet i Abdis anda till den ideella organisationen Helamalmö.

Helamalmö organiserar en rad verksamheter för barn och unga i Malmö med omnejd, med allt från frukostprogram och läxläsning till idrott och ledarskapsutbildningar. Bland annat driver de en uppskattad mötesplats i Nydala, dit unga människor söker sig för att göra verklighet av sina idéer.

Organisationen arbetar utifrån tydliga tankar om att bygga sammanhang och samhörighet, som ger trygga relationer och en bättre självkänsla. De har varit en uppskattad kritisk röst i barn- och ungdomsfrågor, som med sina egna projekt visar hur tätt arbetet för att förändra strukturer hänger samman med unga människors frigörelse.

Abdirahim Hassans arbete byggde också på den insikten. Varje människa, ung som gammal, behöver hitta sina meningsfulla sammanhang att verka i. Organisationen Helamalmö ser till att det finns bra möjligheter till det där det behövs som mest. Med sin uppfinningsrikedom och sin ihärdighet har de byggt en rörelse som varje dag skapar hopp för framtiden.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.