Här ska växa potatis – och vänsterpolitik

– Det är bland det roligaste jag gjort, säger Leif Lindström.

Hästerna Henny och Undra plöjer upp den gamla vallen mellan Kvarnsveden och Borlänge.

Nu ska här bli odlingslotter och det är Vänsterpartiet i Borlänge som hyrt in hästarna. Det är inte så många bönder som har nordsvenskar till att plöja med och det krävs dessutom två hästar, för en orkar inte. Olle Hane var den som hade både ock.

Det hela började egentligen förra sommaren, då Leif Lindström, känd vänsterpartist i Borlänge, satt och funderade på ordet kultur. Egentligen betyder det ju att odla.

Kunde man förena kultur med odling?

– Jag och en annan vänsterpartist, Gamnis Christer, som är uppväxt på en bondgård, började diskutera och leta mark. Det var inte så lätt, men vi låg på och nu arrenderar vi nästan en halv hektar av kommunen, berättar han.

Det ligger relativt centralt och man kan ta sig dit med både cykel och buss.

En stor del av poängen är att det ska vara tillgängligt för fler än de som odlar. Alla ska kunna ta sig dit och kanske fika eller spela musik.

För det handlar inte bara om potatis, säger Leif.

– Det hela kommer att drivas av en kulturförening, som ska heta Kulturföreningen Nära Backa, vilket är ett internt Borlängeskämt. Det finns två stora köpställen i Borlänge. Bland annat har Ikea etablerat sig i Norra Backa och det finns ytterligare köplador på Södra Backa.

– Men vi är jordnära och befinner oss nära backen samtidigt. Så det blev Nära Backa. Han skrattar.

– Det här är mer än odling, det är ett politiskt projekt. Det finns många som är vilsna i den värld vi lever i, vi behöver träffas och diskutera politik. Och det gör man bäst när man gräver i sina land, anser Leif Lindström. Politik måste vara något mer än att justera protokoll.

– Vi har också många vänsterpartister som inte har en egen trädgård eller egen täppa, de ska också kunna åka ut och ha tillgång till det gröna.

Och det finns många olika politiska associationer kring den här tanken, menar Leif Lindström. Ingen kan exempelvis vara främlingsfientlig och samtidigt intresserad av odling. Detta eftersom nästan alla våra växter är importerade.

Intresset för odlingarna har vuxit sedan det skrevs om det i Dalademokraten, men ännu är det bara i sin linda och ännu är inte några kontrakt påskrivna.

– Arrendet är inte dyrt alls, säger Leif. Men just när man startar upp kan det bli en lite större insats, för vi måste bygga redskapsbod, stängsla och en del annat. Nu krävs det också hårt arbete för att få bort ogräset och de gamla växterna. Varje lott är på 10 x 10 meter, men det ska också finnas gemensamma odlingar.

Hur går det om det är en äldre dam som ansöker?

– Då tar man hänsyn till det, enligt gammal vänsterpartistisk modell. Alla ska kunna bidra och alla ska kunna vara med. Det ska inte hållas några fysiska tester, han skrattar. Redan nu är det både äldre och yngre med.

Kulturföreningens stadga paragraf 3 har rubriken “Vision”.

Där kan man läsa att de vill skapa en ”mötesplats och eldorado för människor som vill odla både grödor, förmågor och detta tillsammans med andra.”

I översättning kan det alltså betyda allt mellan att så och gräva, diskreta politik, byta recept på grönsakssoppa eller anordna kulturfester i det gröna. Tillsammans.

Styrelsen ska vara aktiva vänsterpartister, men de som odlar behöver inte vara det, förklarar Leif.

– Den 23 april sätter vi igång en studiecirkel på ABF. Tanken är att vi där ska lägga grunden till hur det hela ska fungera. Allt är inte bestämt eller klart utan kan fortfarande formas.

Den som är intresserad kan vända sig till Leif Lindström, 073-688 3614

eller Rikard Rudolfsson 070-290 76 94