Happy Pride!

Lördag den 1 augusti 13.00 startar Stockholm Pride paraden som utgår från Mariatorget. Vänsterpartiet är traditionsenligt på plats med en egen sektion och bland annat kommer riksdagsledamöterna Hans Linde och Karin Rågsjö samt EU-parlamentarikern Malin Björk gå med i paraden. På Vänsterpartiets flak är det riksdagsledamoten Rossana Dinamarca som är DJ.

– Jag går i paraden för att visa att jag är stolt över den jag är, för att jag vill fira de segrar vi uppnått och för att jag vill kräva förändring. Paraden är både fest och politik, glädje och allvar, säger Hans Linde talesperson för hbtq-frågor i Vänsterpartiet.

– Homofobin och i synnerhet transfobin är fortfarande stark i Sverige. Familjepolitiken utgår fortfarande från sunkiga normer, alltför många hbtq-flyktingar förvägras en fristad och för alltför många transpersoner är våld och hot en del av vardagen. Attacken på paraden i Tel Aviv påminner oss också om att våra rättigheter på inget sätt är självklara i världen idag, säger Hans Linde. Därför behövs Pride och paraden!

Under Stockholm Pride har Vänsterpartiet arrangerat fem seminarium som bland annat uppmärksammat de stora behoven av att reformera könstillhörighetslagstiftningen, psykisk och fysisk ohälsa bland hbtq-personer, hur den ekonomiska krisen i EU slagit mot hbtq-personer och sambanden mellan klass, hbtq och ojämlikhet.

I måndags presenterade Vänsterpartiet i en debattartikel en rad förslag på hur Sverige kan förbättra situationen för transpersoner. Bland annat föreslogs att Sverige avskaffar dagens krav och villkor vid ändring av juridiskt kön, att den könskorrigerande vården byggs ut och förbättras, att dagens 18-årsgräns vid ändring av juridiskt kön och könskorrigering avskaffas, att personnumren görs könsneutrala och att alla tvångssteriliserade transpersoner ska få skadestånd.

Läs mer på: http://www.svd.se/transpersoners-ratt-maste-prioriterasÖppnas i nytt fönster

– Det är ingen slump att Vänsterpartiet i år fokuserar på transpersoners rättigheter. Arbetet med hbtq-frågor i riksdagen har i realiteten fokuserat på homo- och bisexuella. Betydligt mindre har gjorts när det gäller transpersoners rättigheter. Faktum är att länder som Colombia, Irland och Nepal i delar kommit längre än Sverige. Vi har därför under Pride presenterat en rad förslag som skulle kunna förstärka transpersoners rättigheter, i höst presenterar går vi vidare och presenterar dessa förslag i riksdagen, säger Hans Linde.

Bilden är från 2014 års Pride. Bilder från 2015 kommer under lördagen upp på Instagram.