Hallå där Sofia Johansson, enhetschef för enheten för ledamotsstöd

Du tillträdde som enhetschef i och med omorganisationen 2012. Ett år senare, av hektiskt arbete med motioner, frågor, artiklar, underlag och budgetarbete är givetvis våra medlemmar nyfikna på hur arbetet går i riksdagsgruppen.

Vad händer egentligen i riksdagen?

Hallå! Här jobbar Vänsterpartiets riksdagsledamöter och tjänstemän för högtryck med att verkställa partiets politiska beslut och prioriteringar i dagspolitiska krav. Just nu förbereder vi oss till exempel för fullt med att ta fram förslag och underlag inför årets budgetarbete. I år är detta särskilt viktigt eftersom årets budget blir en valårsbudget.

I riksdagsarbetet finns ju talespersoner och sakkunniga tjänstemän inom alla politiska sakområden. Förutom det omfattande löpande arbete som riksdagsarbete innebär, jobbar riksdagsgruppen aktivt med att gemensamt lyfta fram partiets prioriterade frågor – vinster i välfärden och arbetslivet. Och på att lägga särskilt fokus på att arbeta utåtriktat. I februari var ledamöterna t.ex. ute på en turnévecka i arbetslivskampanjen “Vi är människor, inte maskiner” och besökte arbetsplatser runt om i landet. Vi planerar att fortsätta med dessa kampanjturnéer under hösten när kampanjen går in i sin mer utåtriktade fas.

Har du någon uppmaning till våra medlemmar?

Kolla gärna in budgetmotionen när den kommer. Det är ett användbart material som innehåller mycket fakta och argumentation om den politik Vänsterpartiet lyfter fram i dagspolitiken. Och hör gärna av er om ni har förslag på vad den borde innehålla.

Något mer?

Jag kan säga att det är mycket jobb men väldigt roligt att jobba med att få ut Vänsterpartiets politik på den nationella politiska arena. I riksdagen finns ju den största gruppen centralt valda företrädare för Vänsterpartiet och riksdagsarbetet spelar en viktig roll i bärandet och utvecklingen av partiets politik.