Grattis Mathias, årets fackliga hjälte!

Hur kändes det att vinna LOs utmärkelse?

– Det kändes fantastiskt och lite konstigt, det var en explosionsartad känsla!

Matthias Westbrand Håkansson, 20 år, fick priset vid LOs Ungdomsforum av Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande. Mathias tackade med orden:

”Det är inte ensam som jag vinner, utan det är vi tillsammans som har vunnit. Det var inte just att jag sa nej till en arbetsgivare, utan att att vi alla sa ifrån.”

Detta rev ner dånande applåder från den unga publiken i Stora Hallen på Runö.

Mathias är även medlem i Ung Vänster och i Vänsterpartiet, och det är nu tredje året i rad som en vänsterpartist vinner det ärofyllda priset.

Vad beror det på tror du?

– Jag har fått en bra skolning i Ung Vänster, berättar Mathias, något som jag har haft stor nytta av. Varför det är viktigt att organisera sig, vilka rättigheter man har, vilka villkor som ska gälla – och hur arbetsmarknaden ser ut!

Denna bakgrund var något Café Göteborg inte hade en aning om, när de erbjöd Mathias att komma och provjobba – gratis. Upprörd ringde Mathias istället Sveriges Radio. Kaféets ägare påstod då att det bara var ett missförstånd, något sådant hade de absolut inte föreslagit. Men att det inte varit något missförstånd kunde Mathias bevisa genom att publicera SMS-konversationen han haft med företaget.

Var du aldrig tveksam? Du kunde ju haft svårt att få något jobb alls?

– Nog var jag lite tveksam, men jag gjorde det i ren ilska, säger Mathias. Det får gå som det går, tänkte jag.

Och att det kunde varit ett kostsamt beslut förstår man av juryns motivering:

”Att unga utnyttjas av arbetsgivare är inget nytt. Mathias visade ett stort mod när han offentligt gick ut och berättade sin historia. Med risk för sin egen framtida försörjning vägrade Mathias att låta sig utnyttjas. Rakryggad och stolt tog han tillvara på den makt han hade och lät den växa viralt. Den spred sig som en löpeld genom landet och skapade debatt under lång tid. Det är inte bara dagens unga som ska tacka Mathias för hans mod utan även kommande generation unga arbetare.”

Idag jobbar Mathias Westbrand Emilsson som servitör och bartender på ett hotell i Umeå. Han sitter dessutom i avdelningsstyrelsen för Hotell&Restaurangfacket och blev nyligen även invald i förbundsstyrelsen.

– Just det handlar nog mer om att de uppskattar jobbet jag gjort i avdelningen.

Det han framför allt vill göra nu är att organisera fler restauranganställda, att vinna mark som han säger.

Hälften av de anställda inom H&R är under 30 år och Mathias tror att förbundet är på rätt väg. Det gäller att anpassa arbetet efter att det är många unga medlemmar, så att de känner sig hemma.

– En bra organisering och en bra aktivism är målet.

Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson, om utmärkelsen

– Bra fackligt arbete är alltid konkret, samtidigt som det berör strukturer på arbetsmarknaden. Matthias situation är ju tyvärr knappast unik. Det förekommer ett intensivt utnyttjande av ungdomar på arbetsmarknaden, särskilt inom vissa branscher, till exempel hotell och restaurang. Fackligt arbete är helt avgörande för att få till en positiv utveckling. Och Matthias har visat hur det arbetet kan innebära betydande press men också ge mycket tillbaka i form av solidaritet.

– Många medlemmar i Ung Vänster och Vänsterpartiet utför ett viktigt vardagligt fackligt arbete där de finns. För oss som hör till arbetarrörelsen är ju det fackliga arbetet centralt för att förstå och förändra samhället. Att det ibland kan uppmärksammas särskilt, är förstås glädjande, kommenterar Ali Esbati, Vänsterpartiet.

Text: Losita Garcia

Foto: Linda Håkansson