Skip to main content

Ge oss kollektivavtal nu!

Publicerad: 27 februari 2015

Att besöka Arlanda Remoten och prata om arbetsvillkor är som att slänga en tändsticka i en bensindunk. Så även denna gång. Knappt hade Saied Tagavi från Transport avdelning 5 och Allonias Sebhatu från Taxiklubben som organiserar Taxi Kurirs förare hunnit hålla en varsin kort inledning, så är diskussionerna igång. På alla fronter samtidigt. Är chaufförerna upprörda, nej de är vansinnigt förbannade skulle jag beskriva det.

 

En lovade att parkera sin bil på E4:an omedelbart om någon kunde se till att han fick anständiga villkor som diskare, städare eller vad som helst.

Ilskan och engagemanget är det ingen brist på i det väntrum där chaufförerna väntar på sin tur att få ställa sin bil i taxiköerna utanför ankomsthallen. Folk kommer och går, men just nu diskuteras varför inget bra händer.
De flesta vill prata med Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt, som också är med under besöket, för att lyssna och diskutera vad som kan göras för att förbättra arbetsvillkoren. TV4 gör samtidigt ett inslag för Nyheterna, reportern verkar förvånad över den verklighet han möter här.

 

Var tredje jobbar mer än 200 timmar

Idag jobbar taxichaufförer i snitt 44 timmar i veckan, var tredje kör mer än 200 timmar, genomsnittslönen efter 7 år i yrket är 18900-20600, det senare om du arbetar mer än 40 timmar per vecka. För dem som inte har kollektivavtal betyder det också att de inte får viktiga försäkringar eller avtalspension. Ovisshet och osäkerhet är en ständig del av jobbet. Bakgrunden till besöket är också den upphandling som pågår i Stockholms Läns Landsting av färdtjänsten. Tidigare har de borgerliga partierna som är i majoritet lovat att upphandla bolag som har kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor, men nu svajar de rejält i frågan.
Risken är att det åter blir de billigare bolagen som får upphandlingen och därmed får taxichaufförerna betala. Ersättningen har tidigare varit så låg att chaufförerna kan förlora på att utföra jobbet. Vinsten tar ägarna.
– Han badar i mina pensionspengar, som en taxichaufför säger och menar Fågelviksgruppens ägare som har Taxi Kurir och 020.

 

”Politiken kan göra skillnad”

Jag frågar Jonas Sjöstedt vilket intryck han har av mötet.
– Idag får förarna jobba väldigt många timmar för dålig lön, och många har väldigt osäkra arbetsvillkor. Grunden är att de flesta taxiföretag inte har kollektivavtal. Här kan politiken göra en skillnad. Kräver vi kollektivavtal för färdtjänst och storbussar så kommer de här företagen att vilja sluta avtal och då kan det äntligen bli bättre arbetsvillkor för chaufförerna, säger Jonas Sjöstedt.

 

”Utan kollektivavtal, ingen framtid”

Allonias Sebhatu från Taxiklubben fyller i :
– Det är jätteviktigt för det gäller många försäkringar, våra pensioner och efterlevandeskydd för våra familjer om det händer något. Det går inte att förklara kort, men att leva utan kollektivavtal är inget liv för framtiden. När de handlar upp utan kollektivavtal så betyder det också att vi blir fattigpensionärer, som kanske måste söka försörjningsstöd. Istället för att lösa problemet idag, skickar man problemet till framtiden.
– Just nu diskuteras vilka krav som ska ställas vid upphandlingen för färdtjänsten av Landstinget i Stockholms Län. Det skulle redan varit klart, men har skjutits upp och det är därför vi jobbar hårt för att få allmänheten att känna till vad som står på spel.

 

Procentlönen kan vara orsaken till kollegas död

– Det största problemet som vi taxiförarare har är procentlönen, säger Saied Tagavi.
– Den tvingar oss att arbeta under långa pass varje dag vilket skapar problem även för hälsan. Det var av den anledningen som en av våra kolleger, Hasse Eklund, förare på Taxi Kurir, nyligen avled.

Så här berättar tidningen Transportarbetaren: ”Efter Hasses bortgång började Hanna (Hasses änka) undersöka hur det var med försäkringar, pension och ersättning till efterlevande. Det visade sig att Hagsätra taxi (Taxi Kurir-flaggad) varken har kollektivavtal eller arbetsmarknadsförsäkringar.
Lönen var alltså rakt ackord, 37 procent på inkörda pengar. Så ser det ut i taxibranschen över lag. Inom färdtjänsten har chauffören små möjligheter att påverka intäkten – alla körningar läggs ut via växeln. Det finns dagar där Hasse bara fick ihop drygt 1 500 kronor på ett åtta timmar långt pass. Det blir 70 kronor i timmen. Före skatt.
– Hasse körde färdtjänst för samhället. Hur är det möjligt att villkoren kan vara så dåliga, undrar Hanna.

 

På bilderna ovan syns Saied Tagavi i förgrunden, Jonas Sjöstedt samtalar i bakgrunden. På bilden nedan är det Allonias Sebhatu, ordförande i taxiklubben som står tillsammans med Jonas Sjöstedt utanför Remoten.

Text&foto: Losita Garcia

 

Allonias Sebhatu, ordf i Taxiklubben och JS

Fackligt aktiva inleder

Jonas i samtal

Uppdaterad: 27 februari 2015