En värld sörjer Mandela

– Nelson Mandela blev den första presidenten i ett fritt Sydafrika. Han blev en symbol för kampen för frihet, demokrati och mänskliga rättigheter.
Jag tror att hans namn kommer att leva vidare mycket länge, säger Lotta Johnsson Fornave, ledamot i V:s partistyrelse.

Kampen i Sydafrika mot apartheid fördes under mycket lång tid. Även i omvärlden arbetade solidaritetsrörelser för att skapa opinion, jobba för bojkotter av olika slag och sanktioner mot regeringen i Sydafrika. En av de starkaste organisationerna fanns i Sverige och hette Isolera Sydafrikakommitén, förkortat ISAK. Det var en paraplyorganisation som samlade en rad stora organisationer.
Lotta Johnsson Fornarve berättar:

Moderata lögner
– Jag var med och bildade ISAK, omkring 1978 eller -79. Senare blev jag också anställd som internationell sekreterare av ISAK. Vänsterpartiet, dåvarande VPK, var det enda politiska partiet som redan från början var medlem och som deltog i det breda anti-apartheidarbetet, säger hon. När MP bildades senare anslöt sig även de. Däremot var alla politiska ungdomsförbund tidigt med, förutom MUF.

– Moderaterna stödde aldrig befrielsekampen på något vis. Det är en ren lögn, säger Lotta. Tvärtom motarbetade de alla förslag på sanktioner eller bojkott.

ISAK växte till att ha över 60 nationella medlemsorganisationer, men det fanns också lokala ISAK-grupper runt om i landet. Också där var Vänsterpartiet mycket aktiva och ofta drivande tillsammans med ungdomsförbundet. Vänsterpartiet skrev flera motioner i riksdagen, där man liksom ISAK ställde krav på sanktioner och stöd till den demokratiska rörelsen i Sydafrika och Namibia, inklusive ANC och SWAPO.

– Jag var ansvarig för att jobba särskilt med de politiska fångarna i Sydafrika och Nelson Mandela var naturligtvis symbolen för dem och för hela motståndet. Vi samarbetade också med FN och arbetade för sanktioner mot regimen i Sydafrika.
– Då fanns ett av FN bindande vapenembargo, som följdes av alla länder. Endast Israel bröt mot detta.
Det fanns också frivilliga olje-, kultur och idrottsbojkotter. Inom idrotten blev det i praktiken en bindande bojkott, eftersom ingen ville ha med regimen att göra, säger hon.

Sverige första resmålet utanför Afrika
– När Mandela frigavs 1990 var Sverige det första landet utanför Afrika som han besökte. För att hylla honom anordnade Afrikagrupperna ett stort mottagande i Globen. Alla var med och finansierade: LO, TCO, massor av ideella organisationer och alla partier var företrädda utom Moderaterna, berättar Lotta.

– Det var en fantastisk upplevelse, bara att se honom. Ingen hade ju sett honom på 27 år!
– Folk stod upp och grät. Det var slutsålt och fullsatt och en helt overklig känsla. Statsminister Ingvar Carlsson talade, det var artister som Mirjam Makeba, Thomas Ledin, Mikael Wiehe och en 300-mannakör som sjöng afrikanska sånger. Det kändes som hela Sverige var med och hyllade honom.

Ännu 1990 var situationen i Sydafrika fortfarande mycket spänd. Ingen visste hur det skulle sluta. Så det gällde att fortsätta att hålla trycket uppe, berättar Lotta.
– 1992 besökte jag själv Sydafrika och Nelson Mandela, det var fortfarande osäkert och grupper ur den forna regimen försökte skapa instabilitet genom olika våldsaktioner. Mandela arbetade för försoning, han hade stark integritet, men var samtidigt ödmjuk. Utan honom kunde det mycket väl ha slutat med inbördeskrig, säger hon.

Fakta:
ANC bildades 1912. Man förde en fredlig kamp mot apartheidsystemet ända till 1960-talet då ANC och kommunistpartiet bannlystes. Medlemmar i ANC tvingades gå under jorden eller fly utomlands. Först då tog ANC till väpnat motstånd, men fortsatte också det fredliga motståndet genom andra organisationer. Nelson Mandela var ledare för ANCs beväpnade gren. Mandela arresterades på 60-talet och dömdes till döden. Detta omvandlades senare till livstid och han satt sedan 27 år i fängelse. USA stämplade Mandela som terrorist och den stämpeln togs bort först 2008.
USA och Storbritannien var de båda länder som motsatte sig sanktioner mot Sydafrika.

Foto: På bilden syns Nelson Mandela tillsammans med Lotta Johnsson Fornarve i samband med att Mandela fått Nobels fredspris.