Det blåser vänstervindar i Kalix

– Men ha’ DU gått med i Vänsterpartiet? Jamen då vågar ju jag också!

Ann-Kristin Juntti-Henriksson berättar att hon ofta blir stoppad i byn sedan hon gick med i partiet i höstas. Folk vill gärna prata och de berättar att de ska rösta på Vänstern.

– Det är så roligt, säger Ann-Kristin. Det blir inte lätt för Moderaterna här…

Det var hennes syster som länge uppmanat henne att själv gå med i partiet och det hela blev solklart när hon fick boken Internfeministisk handbok.

– Det var avgörande, ett parti som arbetar med jämställdhet så konkret och även internt!

Ann-Kristin tycker att jämställdheten gått bakåt de senaste tio åren. Hon är själv forskare och genusfrågan har varit viktig i hennes arbete redan från början.

Hon är 47 år, född och uppväxt i Kalix, men har arbetat i Uppsala, Stockholm, Spanien och Tyskland. Men tornedalsdialekten sitter tydligt kvar. Hon doktorerade vid Luleå Tekniska Universitet med en avhandling som baserades på 103 djupintervjuer med tornedalska kvinnor, som handlade om den lokala kulturen. Idag forskar hon kring genus och sociala medier.

Ann-Kristin Juntti-Henriksson är inte helt okänd i Norrbotten. Hon har rest runt och hållit olika föredrag i länet kring sin forskning. Och längre tillbaka var hon aktiv i Junilistan, ett EU-kritiskt parti.

Men olika saker fick henne att börja fundera på Vänsterpartiet. En sak var vården.

– Jag donerade min ena njure till min man för tio år sedan. Och jag märker en förändring i vården. Behandlingarna har gått framåt, men bemötandet har det blivit sämre med. Kanske är det en tajt budget, men det krävs alltmer att den sjuke ska kunna tala och strida för sin sak. Något man inte orkar när man är sjuk…

Hon säger att hon saknar det kollektiva. Allt är så individuellt idag.

– Det är så osäkert nu. Om du blir arbetslös eller sjuk, vad händer då? Folk känner sig inte trygga längre.

Så ska det inte behöva vara i ett land som Sverige. Bara här i Norrbotten har vi stora naturrikedomar, säger hon.

– Det ska inte handla om att de som har pengar ska kunna köpa sig vårdförsäkringar eller en bra skola. Vi vet ju att alla inte har råd.

Ann-Kristin tycker också att det är jättebra att Vänsterpartiet jobbar med de fackliga frågorna. Trygghet i jobbet är viktigt. Om en människa känner sig trygg, går hon inte under om något händer.

Jämställdheten, vinstuttagen, vården, skolan, otryggheten… alla dessa frågor sammantagna gjorde att Ann-Kristin kom fram till att Vänsterpartiet var partiet med den allra bästa politiken på dessa områden. Och att hon inte bara kan sitta och titta på när samhället går åt fel håll.

– Jag måst’ liksom engagera mig, säger hon. Det kan inte fortätt’ så här!

Det tog ett år av funderande, men nu har föreningen i Kalix ytterligare en aktiv medlem.

Text: Losita Garcia
Foto: Anders Henriksson