Billigare och bättre tåg för alla – dyrare flyg för några

Vi måste snabbt ställa om våra samhällen för att förhindra en okontrollerbar och farlig klimatförändring. Som ledare för Nordens vänsterpartier är vi övertygade om att omställningen görs effektivast om alla områden bidrar. Dessvärre kan vi se hur våra samhällen slits i sär på flera sätt. På klimatområdet är det uppenbart. Medan allt fler förstår vikten av att resa kollektivt, sopsortera och dra ned på sin köttkonsumtion fortsätter direktörer och mångmiljonärer att leva på ett helt och hållet ohållbart sätt.

Det område där denna ohållbarhet blir som mest uppenbar är flygsektorn, där utsläppen fördubblats de senaste tjugo åren, och om inget görs kan växa med ytterligare 300-700 procent till 2050. Vi i de nordiska länderna tillhör de som flyger mest i världen. Därför har vi ett stort ansvar att ändra hur vi lever och erbjuda alternativ till flygresandet.

Vi behöver krafttag för att minska dessa utsläpp. Idag subventioneras flygsektorn i Europa med 300-400 miljarder kronor per år med skattebefriat flygbränsle och momsbefrielse. Skattebefrielsen på flygets bränsle måste avskaffas, och vi kommer att verka för att våra länder driver detta inom ramen för den internationella flygorganisationen ICAO. Det kommer att ta tid att få det genomfört, men redan nu kommer vi att verka för att progressiva skatter på flygande införs i våra respektive länder. Det ska vara en flygskatt där den som flyger mest också är den som får betala mest. När direktören flyger till new York för sjätte gången det året ska hen betala en högre avgift än när barnfamiljen gör en enstaka resa för att hälsa på släkten eller åka på semester.

Vi är därför överens om att vi behöver satsa offensivt på det hållbara alternativet till flyget; tåget. Vi vill så snart som möjligt se satsningar på höghastighetståg samt utbyggd järnvägskapacitet såsom Fehmarnbälttunneln och nya spår mellan Sverige och Norge för att underlätta tågresandet från Norden ut på den europeiska kontinenten. Men det räcker inte att vi kan resa i Norden. Vi ser exempelvis positivt på att bygga snabbtåg genom Baltikum från Tallinn till Warszawa och Berlin. Därför vill vi också arbeta för en europeisk tågfond, som ska bidra till höghastighetståg mellan europeiska huvudstäder.

Sådana investeringar tar tid, därför behöver vi också järnvägssatsningar som gör skillnad i närtid. Våra partier verkar därför för bättre tågförbindelser mellan Nordens städer.

Vi behöver en samlad, nordisk politik för ökat nordiskt tågresande. Det är inte bara en del av svaret på klimatutmaningen, det är också att skapa ett konkret alternativ till det klimatfarliga flyget. Vi ska göra allt vi kan för att främja det mest hållbara och civiliserade sättet att resa på – att ta tåget.

Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet
Li Andersson, Vänsterförbundet Finland