Årets fackliga hjältedåd

Varje år delas LOs pris Årets Fackliga hjältedåd ut av LOs ungdomsforum.
I år gick det till en hel klubbstyrelse. Klubben startades på bemanningsföretaget Logent i Norrköping, för bara för några år sedan, men har sedan lyckats växa sig allt starkare.

– Det anses ju nästan omöjligt att jobba fackligt i vår bransch, säger ordförande Lars Karlsson, om varför det blev just de som fick priset.

Jag ber honom berätta om hur klubben utvecklats sedan han intervjuades i Vänsterpress.
– Vi har drivit förhandlingar, vi har värvat många nya medlemmar, ungefär 90 personer enbart i år, de flesta har jag värvat själv.
Många tror att facket bara är en försäkring, men nästa steg är att förklara vad facket är, att alla måste hjälpa till för att det ska bli något, och själva lära sig avtalen också. Det här har sakta börjat sippra in. Det viktigaste är att diskutera mycket.
– Egentligen är det cheferna man ska tacka, för de ställer hela tiden till nya problem. Då växer antalet medlemmar i klubben, säger Lars.

Lars Karlsson berättar att företaget konsekvent verkar “glömma” timmar på lönebeskeden, tider och andra konstiga “datafel” som de inte kan förklara.
– Vi har tagit beslut på att försöka gå till botten med alla felaktigheter och försöka få ordning på det.
Ett exempel: Personalen fick jobba alla röda dagar föra julen, men 70 personer fick ingen helgersättning.
Det visade sig att 95 av 100 personer bara fått en tremånaders visstidsanställning och då har man inte rätt till helgersättning. Så hade företaget tänkt kringgå det hela. Men klubben kunde bevisa att de inte hade lämnat in de anställningsbevis som de är skyldiga att göra, enligt kollektivavtalet. De hade gjort det avsiktligt och systematiskt, vilket de inte har rätt till. Företaget förlorade i en förhandling och tvingades betala ut helgersättning.
– Så nu har kunskapsnivån ökat. Folk lär sig avtalen mer och mer.

Personalomsättningen på Logent är cirka 160-170 personer av cirka 240 fast anställda per år plus cirka 120 visstidare och en del studenter. De flesta arbetar med lagerhantering.
– Vi tycker det för jäkligt att det finns så många visstidare och så få fasta. Det blir ju också en kostnad att hela tiden lära upp nya och kvaliteten borde ju försämras. Men företaget undviker att ta in personal under längre tid, för att slippa anställa dem. Istället väntar företaget ett år innan de tar in samma personal igen. Även när de är nöjda med dem.

– Många är unga och vet väldigt lite, en tjej gick med i förra veckan. Hon hade frågat sin mamma om råd. Men värvningsarbetet går lättare nu, när fler är med. Nu tar många beslutet själva att gå med.
Lars berättar att han först värvar dem till A-kassan och sedan facket. Det kräver många samtal att bygga ett förtroende.

Hur ska ni fira?
Vi kanske kan hyra Transports stuga i fjällen. Det är en plan. I vilket fall kommer Lo och bjuder oss på smörgåstårta…

Mest hoppas Lars att priset sätter ett fokus på hela bemanningsbranschen. Det behövs.

Lars Karlsson känner ett visst tryck på sig som vänsterpartist inom facket. Men han tycker att det bara är Jonas Sjöstedt som ger klara och tydliga besked i politiken. Inget velande hit och dit.
– Vi ska inte ha ett samhälle som styrs av egoism. Och det ska inte finnas några vinster i välfärden, säger Lars Karlsson.

Text: Losita Garcia Foto: Pernilla Andersson

PS. Förra året gick priset till en fackligt aktiv vänsterpartist, Katja Ojanne inom Hotell-och restaurang.
Kommer det att bli en linje för framtiden?