Arbetsgivare från Vänster – då får man pris.

Malmö har fått utmärkelsen Årets Employer Branding – kommun det vill säga en utmärkelse för hur kommunen är som arbetsgivare.

– Malmö har över 20 000 anställda och 80 procent av dem är kvinnor, hur Malmö Stad är som arbetsgivare är en viktig fråga både ur ett klass- och könsperspektiv, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd i Malmö och ledamot i personalberedningen.

– Vi i Vänsterpartiet har jobbat för att kommunen ska ta sitt demokratiska arbetsgivaransvar för att vara en jämställd arbetsgivare. Kul att kommunen nu får en utmärkelse och det är väl en indikation på att vi är på rätt väg. För vi är såklart bara börjat.

Hon lyfter fram några viktiga politiska frågor som Vänsterpartiet jobbar med och har genomfört för att Malmö stad ska bli en bättre arbetsgivare:

Höjt lönen med 1000 kr i månaden för lågavlönade kvinnodominerade grupper
Minskat löneskillnaden mellan likvärdiga yrken
Nej till bemanningsföretag
Rätt till heltid
Nej till timmanställningar
Ob förskola och Nattis
Investeringsfond för personalhälsa
Pågående utredning och översyn gällande både delade turer och arbetskläder på lika villkor

Det finns också en konkret plan för att uppnå en jämställd personalpolitik:

• Inga osakliga löneskillnader

• Rekrytering fri från diskriminering

• Förena förvärvsarbete och föräldraskap

• Inga trakasserier

• Likvärdiga anställningsvillkor och anställningsförhållanden

– År 2020 ska Malmö vara en jämställdarbetsgivare, det som står ovan är några av de åtgärderna vi gör för att nå dit. Men vi ska bli ännu bättre och verkligen ta vår roll som stadens största arbetsgivare på allvar och ligga i framkant gällande frågor som jämställhet, anställningstrygghet och inflytande. Vi är inte där än, men vi ska dit – vi ska gå från ord till handling och det är ju alltid kul att få lite uppmuntran på vägen, säger Martina Skrak (V).