700 antirasister redo att ta debatten

Vi ska nu ut i valrörelsen för att berätta om våra vägar till ett bättre samhälle. I samarbete med Expo har vi därför tagit fram metoder för att bemöta den organiserade rasismen från SD och andra högerextrema.

På tisdagen avslutades den stora utbildning i antirasistisk vänsterargumentation som Vänsterpartiet genomfört i samtliga 24 partidistrikt. Mer än sjuhundra vänsterpartister har deltagit sedan mitten av maj. Utbildningen har genomförts i samarbete med Expo. Den har kostat 220.000 kronor och finansieras via en större donation till partiets valrörelse.

Vi tror att det är viktigt att ta del av kunskap som finns utanför partiet för att bli ännu bättre och vassare i vår argumentation. Expo har en gedigen kunskap kring högerextrema krafter och deras argumentation. Genom det landstäckande arbetet med Tillsammansskapet har Expo nu även byggt upp viktig erfarenhet av hur lokala rörelser kan användas i kampen mot rasism, homofobi och kvinnohat. Därför var det naturligt att välja Expo som samarbetspartner när vi ville vidareutveckla våra antirasistiska verktyg. Alex Bengtsson, vice VD på Stiftelsen Expo, har lett utbildningen.

Vänsterpartiet är en självklar del av den breda antirasistiska rörelsen. Som aktivister är vi med i asylkommittéer och lokala initiativ för att välkomna asylsökande eller stötta fattiga EU-migranter. Vi arrangerar demonstrationer och möten. Som politiska företrädare driver vi frågor om ett jämlikt och tryggt samhälle där gemenskap och omtanke står i centrum Vårt antirasistiska arbete utgår från vår antirasistiska strategi ”Nolltolerans mot rasism”.