6-timmars arbetsdag finns redan i Örnsköldsvik

På vägen mot 6-timmarsdagen besökte Jonas Sjöstedt idag det framgångsrika sökoptimeringsföretaget Brath AB i Örnsköldsvik, där alla jobbar 6 timmar med full lön.

– Vi vill visa hur en ny samhällsekonomisk kalkyl kan fungera med minskad arbetstid och då är det väldigt viktigt med goda exempel som det här, sa en engagerad Jonas Sjöstedt.

Magnus Bråth är en av världens främsta experter inom sökoptimering och grundare till Brath AB, där systern och matematikern Maria Bråth är VD.

– Man är inte kreativ mer än sex timmar. Efter sex timmar är jag själv så trött i huvudet att jag inte kan leverera mer den dagen, sa Maria Bråth, som, liksom de andra på Brath, går hem kl 16 varje dag.

Hon berättade att hon ser många fördelar med 6-timmarsdagen; bättre relationer, mer vila, mer tid med barnen och vänner, och medarbetarna kan dessutom hämta in mer inspiration från andra håll än kontoret, vilket är avgörande för ett kreatörsföretag som vill ligga i framkant i branschen.

– Det gäller att göra upp med den konservativa synen på personal som i första hand kostnader, menade Maria Bråth, som är övertygad om att fler företag kommer att följa efter när de ser att det går att vara långsiktigt lönsam med minskad arbetstid.

Brath AB har bara funnits i ett år men man har redan 12 anställda, i augusti blir det 13, i september 15.

– Det går mycket bra för oss, så vi räknar med att fortsätta växa, sa Maria Bråth.

Ann Nordgren jobbar som teamleader och sökoptimeringskonsult på Brath. Tidigare var hon arbetsterapeut på landstinget, men orkade inte jobba heltid med flera småbarn, utan löste situationen själv genom att gå ner på deltid, då med sänkt lön.

– Jag trivs väldigt bra här, sa Ann Nordgren, och det känns stort om man också kan bidra till att flytta fram positionerna för frågan om arbetstidsförkortning.

Jonas Sjöstedt gick runt och pratade med både ledningen och de anställda på Brath AB och berättade för flera medier som var på plats, att han länge velat besöka företaget.

– Generell arbetstidsförkortning är viktigt för Vänsterpartiet, vi har drivit frågan längst av alla och nu är det dags att ta tag i frågan med kraft igen. Vi ser det som en reform för bättre livskvalitet för alla, det leder till större jämställdhet, minskad ohälsa och det är också en barnreform, sa Jonas Sjöstedt.

– Nästa mandatperiod räknar vi med att komma med ett lagförslag om hur ett första steg kan se ut i arbetstidsförkortningen. I förberedelserna inför det är det mycket viktigt med dem som vågar gå före och visa att det fungerar i praktiken.

Göran Wåhlstedt, ordförande och gruppledare för Vänsterpartiet i Övik var också med under besöket på Brath AB och berättade att det finns planer på sänkt arbetstid även inom den offentliga sektorn i Örnsköldsvik.

– Vi har budgeterat för detta och troligen kommer det att prövas på ett äldreboende med ett 15-tal anställda, sa Göran Wåhlstedt.