5 snabba frågor till Aron Etzler

Hur känns det inför kongressen?

Stressigt förstås, men samtidigt är detta en av årets roligaste helger.

Vad är partisekreterarens roll under en kongress?

Min roll är först och främst att presentera verksamhetsberättelsen och just detta år är det extra angenäm uppgift. I samband med förra kongressen tog partiet en ny riktning och allting pekar på att vi gjorde rätt vägval. Med tanke på hur stort förändringsarbetet varit är det nästan förvånande att det så snabbt ger resultat. Vi går framåt i opinionen och för första gången på mer än 10 år har Vänsterpartiet nu fler än 13 000 betalande medlemmar. Vi förknippas tydligt med en fråga – Vinst i välfärden – och folk har stort förtroende för vår möjlighet att åstadkomma en verklig förändring i ett av vår tids stora samhällsproblem.

Vad ser du mest fram emot?

Allt. Men det är klart att jag är extra nyfiken på samtalen om valstrategin och partistyrelsens förslag. Även om vi reser runt mycket och jag tror att vi har en god bild av vad som rör sig ute i distrikten så sitter man ändå lång tid med en text och kongressen är det slutgiltiga testet på att man har lyckats fånga upp partiets linje på ett sätt som alla känner igen sig i.

Har ni lyckats med det?

Det hoppas jag, och tycker också – förstås. Alla kommer förstås inte hålla med om vartenda ord, men det ska de inte heller, då skulle vi inte ha det livaktiga och spretiga parti som vi har. Men vi ska ha en strategi som alla kan känna att de får plats i, och som de tror kan flytta fram Vänsterpartiets positioner. Det är ju ett arbete som pågått sen första dag vi fick det här uppdraget av kongressen. Vi har byggt en helt ny partiapparat – det innebär att hålla hundratals utbildningsdagar, studieträffar och enkäter för att få alla att dra åt samma håll. En ny hemsida, nya nyhetsbrev, nytt studieprogram och den största internfeministiska satsningen någonsin. Det är mycket nytt – som såväl gamla som nya medlemmar ska känna igen sig i.

Är det något du är nervös för?

Nej, egentligen inte. Det är förstås nervöst att få en så stor apparat att klaffa. Vi har för första gången en papperslös kongress och även om allting förberetts minutiöst är det förstås en massa små detaljer som kan gå fel. Men mest av allt ska det bli kul att sätta igång.