Skip to main content

Taxibransch i kris

Publicerad: 1 april 2014

En kylig tisdagsmorgon vid sjutiden besöker Jonas Sjöstedt och Ali Esbati taxichaufförerna ute på Arlanda.
I fiket på remoten som den kallas – den uppställningsplats där bilarna väntar på att bli uppropade – trängs hundratals förare.
Många kommer fram och vill berätta om hur de har det på jobbet. De flesta målar upp en dyster bild av den avreglerade taxibranschen.
Ett stort bekymmer för många är de långa arbetsdagarna och låga lönerna.

 

– Det finns två stora problem med det här jobbet, säger Khalid Bahri. Det ena är arbetstiderna. Jag arbetar sex dagar i veckan. Ofta blir det 70-80 timmar. Och det andra är lönen.
Jag skulle vilja ha en fast lön och inte gå på provision som jag gör nu.

En annan fråga som många tar upp är att de upplever att det inte är ett värdigt yrke längre. De kan inte erbjuda en god tjänst när villkoren är som de är.
Jobbet innebär att de ofta står och fryser vid en terminal och dessutom måste jaga kunder.

Majoriteten av alla taxiförare i Stockholm saknar kollektivavtal. Många är rädda för att gå med i facket eftersom de har sett hur det kan gå.
Förra året försökte Allonias Sebathu, som också är ute på remoten den här morgonen, organisera sina kollegor.
Det slutade med att han inte längre fick några körningar från taxibolaget.
I praktiken blev han av med jobbet. (Läs mer här). Han jobbar numera för Transports taxiavdelning och värvar medlemmar.

Allonias och Jonas
Det finns mycket som politiken skulle kunna göra för att förbättra situationen för taxiförarna.
En sån sak är att kommuner och landsting som upphandlar färdtjänst börjar kräva att taxibolagen har kollektivavtal.
I dagsläget är det bara Taxi Stockholm av de stora taxibolagen som har kollektivavtal för alla sina förare.
De två andra stora bolagen, Taxi Kurir och Taxi 020, har inte kollektivavtal och har tillsammans 97 procent av all färdtjänst i Stockholms län.
Att de fått en så stor del av färdtjänsten beror på att de kunnat lägga lägre anbud, eftersom de har sämre villkor för förarna.

– De berättelser jag fått höra här visar att taxibranschen fungerar riktigt illa. Jag menar att kollektivavtal och timlön måste vara ett krav när man handlar upp färdtjänst. Så här kan vi inte ha det, säger Jonas Sjöstedt.

 

 

(Övre bild: Khalid Bahri. Nedre bild: Allonias Sebathu och Jonas Sjöstedt)

Uppdaterad: 1 april 2014