Vem är Malin Björk

När Malin Björk växte upp i Västra Frölunda ville hon bli fotbollsproffs. Istället blev hon aktivist och sedan 2014 sitter hon i EU-parlamentet för Vänsterpartiet.

Innan Malin blev politiker startade hon till exempel den feministiskt-lesbiska tidskriften Scumgirls och den webbaserade feministiska nyhetsbyrån Penelopes. Hon har i många år arbetat för European Women’s Lobby, en paraplyorganisation för kvinnorörelse, och hon har varit projektledare på European AntiPoverty Network.

Idag lever Malin tillsammans med sin partner och barn i Bryssel och hon är Vänsterpartiets talesperson i HBTQ-frågor. När högerextrema och rasistiska partier i Europa vill inskränka kvinnors- och HBTQ-personers rättigheter så påverkar det henne på ett personligt plan. I arbetet som EU-parlamentariker har hon varit en stark röst för feminism och antirasism. För Malin är det personliga politiskt.

Malin och Vänsterpartiet inser att klimatet är vår tids största ödesfråga. Om Malin blir omvald till EU-parlamentet kommer hon att ta kampen för ett Europa som klarar klimatomställningen och för mer jämlikhet. Alla måste hjälpa till att rädda vår planet men det är de stora utsläpparna, till exempel oljeföretag som ExxonMobile och BP, som måste bidra mest. Inte vanligt folk.