V i Kiruna drev igenom rätt till heltid

Lena Tjäder, till höger på bilden, är uppvuxen i en ”liten, liten by”, Kitkiöjoki, i Pajala kommun nära finska gränsen. Mamma är från Tyskland och pappa är från den lilla byn, men numera bor hon i Kiruna.

Lena Tjäder undervisar högstadieelever i tyska och engelska, ett hårt jobb, men roligt också, tycker hon. Arbetsplatsen är den nybyggda Raketskolan, som hon tycker är fantastiskt fin. Den ser ut som en rymdraket. Namnet kommer av att det i Kiruna finns en rymdbas och även gatorna i området har rymdnamn som Planetvägen och Orionvägen.

Hon bor tillsammans med sambon och två bonusdöttrar i en trea, efter att under lång tid bott i en liten tvåa.
– Det blev himla trångt, säger hon.
Bostadsbristen är enorm i Kiruna och bostäder en verklig bristvara. Kön är flera år.
Nu byggs nytt och en stor del av hela stan ska flyttas då gruvan underminerar staden.
– Det gäller att bygga med ett hyrestak, säger Tjäder. Inte göra som Centerpartiet vill, låta vem som helst bygga till vilka hyror som helst.

Kiruna har rekordet: tolv partier i kommunfullmäktige!

Redan före valet hade Kiruna landsrekordet med elva, men nu blev det tolv. Folkpartiet åkte ut och Fi och SD kom in.

Vänsterpartiet sitter fortfarande i kommunledningen och har drivit igenom en lång lista av reformer:

– Vi drev exempelvis igenom rätt till heltid i kommunen ”över 95 procent har heltid”, vi har en plan för hur delade turer ska tas bort, vi har startat inflytandeprojekt för de kommunanställda på golvet, så att de får påverka arbetsscheman, många fler har blivit fastanställda och nu finns arbetskläder till all personal inom äldreomsorgen. Vi har även halverat färdtjänsttaxan och vi fick också igenom att de dolda kostnaderna i skolan ska tas bort.

– Sen har vi infört avgiftsfri kollektivtrafik, så klart. Vår plan var att först införa avgiftsfri kollektivtrafik och sedan, när det skapats ett folkligt tryck, gå vidare och införa fler turer på kvällar och helger. Och där är vi nu.

– Så har vi sett till att det finns nattis. Det är många som jobbar skift i stan, i gruvan och i vården. Framför allt är det bra för ensamstående föräldrar. Man ska inte behöva tacka nej till ett jobb bara för att det inte finns barnomsorg.

Partiet har drivit igenom att det ska kunna göras så kallade sociala investeringar och även mer planeringstid för de anställda inom socialtjänsten. Lena säger att det råder ingen tvekan om att det är Vänsterpartiets politik som får råda i socialnämnden där V haft ordförandeposten sedan 2010.

Trots denna gedigna lista på reformer som Vänsterpartiet drivit igenom backade Vänsterpartiet från 6 till 4 mandat.

Vi måste synas ännu mer

– Det händer ganska ofta att Vänsterpartiet backar när vi samarbetar med Socialdemokraterna, inte bara här i Kiruna. Vi är inte tillräckligt duktiga på att synas eller ta åt oss äran, tror Lena. Men väldigt mycket av vår politik genomförs nu, säger hon, och det är vi väldigt nöjda med. Det är ju trots allt det som är viktigast.

– Tyvärr har det lokala Centerpartiet oerhört mycket pengar som de i valrörelsen ägnade åt att smutskasta kommunledningen. Vi har ju inte de möjligheterna att få ut vår politik. Men vi delade ut nejlikor på bussarna där vi berättade att det var vi som drivit igenom den avgiftsfria kollektivtrafiken. Vi har haft öppna möten, deltagit på marknader och festivaler, affischerat och delat flygblad tills fingrarna nästan frusit sönder. Men vi borde göra mycket mer…

Gruvan är en ändlig resurs

– När det gäller gruvan så har det spridits en viss oro efter att malmpriserna sjunkit och det sprider ju ringar på vattnet. Det kan ju gå åt skogen när som helst. Men alla i Kiruna är medvetna om det, hela tiden. Vi lever ju på en ändlig resurs. Ett annat problem är att löneskillnaderna i stan är väldigt stora. I gruvan tjänar man förhållandevis bra, medan många andra tjänar väldigt mycket mindre, även de som arbetar i annan industri.

Mycket gott om jobb
För flyktingarna är bostadsbristen ett jätteproblem. Vi har ju ett antal folk i stan som skor sig på att hyra ut väldigt dyrt, även när det gäller flyktingar.
– Men jobb finns det definitivt, vi har bara omkring 1-2 procent arbetslösa. Kiruna är verkligen arbetssäljarens marknad. Men det är inte så lätt ändå, om man inte kan språket, och det förekommer diskriminering som överallt annars. Men vi har sett att de som faktiskt får jobb och bostad gärna stannar här. De trivs och tycker att de blivit väl mottagna.

Lätt att engagera folk

– I Kiruna händer väldigt mycket och det är lätt att få med sig folk. Trots att Kiruna, en gruvarbetarstad i Norrbottens inland, inte direkt är känt som en feministiskt fäste, lyckades vi exempelvis mobilisera en så stor del av staden att en nyöppnad strippklubb tvingades stänga, säger Lena Tjäder stolt.

Vänsterpartiets partiförening har nästan hundra medlemmar, de nya medlemmarna har fått gå kurser och Lena tycker att det känns som de kommer att bli kvar. Majoriteten i styrelsen är kvinnor och föreningen har en kvinnlig ordförande.

– Det var en liten dipp efter valet, men nu ser det bra ut. Nu ska vi kika på hur vi kan få ut våra frågor och vi ska bland annat fokusera på kortare arbetstid. Det var det enda vi inte lyckades med under förra mandatperioden.

Text: Losita Garcia

På bilden delar vänsterpartister ut nejlikor vid bussarna.

Lilla bilden: Lena Tjäder.