V försvarar landsbygdsskolorna i Vimmerby

Sista mars i år presenterade majoriteten som består av S och M sin budget, berättar Lars Johansson, gruppledare för Vänsterpartiet i Vimmerby kommunfullmäktige. Kommunens ekonomi är ansträngd som i många landsbygdskommuner men det tidigare moderatstyret har dessutom inte haft koll på ekonomin utan levt för dagen..

– De har satsat på en hel del bra saker, men för mycket och för fort. Och man har inte sett till att det finns pengar till driften. Dessutom har de spenderat pengar på en del mer tveksamma saker.

Trots detta ville Socialdemokraterna efter valet i höstas hellre samarbeta med Moderaterna än med Vänsterpartiet. Varför är en gåta för många. Nu ska i varje fall “krafttag tas” och det betyder att majoriteten vill lägga ner fyra av sju lansbygdsskolor. Dessutom två förskolor.

Kommunen är en typisk landsbygdskommun, berättar Lars Johansson och barnen kommer att behöva skjutsas långt, i praktiken betyder det att en del av barnen får åka upp till tre eller fyra mil. Andra barn ska hämtas upp på vägen, som inte heller är någon spikrak historia. De längsta resorna kommer att ta en timme och en kvart – enkel resa, det blir 2,5 timmar per dag. Och då handlar det om barn från sex års ålder.

– Bara någon timme efter det här förslaget lade vi ut protestlistor på nätet, berättar Lars Johansson.

V tog täten

Vänsterpartiet tog täten i frågan och krävde en folkomröstning, men samtidigt tonade man ner det partipolitiska för att inte göra det obekvämt för någon att delta.

Och det finns ett stort stöd för att bevara skolorna, både från dem som drabbas direkt i byarna och även i staden där det kommer att bli större klasser och färre vuxna per elev.

– Folk i allmänhet är uppretade över att kärnan i välfärden drabbas och att den dåliga ekonomin ska drabba några av de allra svagaste grupperna, barnen. Och dessutom finns det en irritation över hur ekonomin skötts. Vi har fått stöd långt utanför partigränserna, säger Lars.

Det är 3700 insamlade namnunderskrifter, som lämnas till kommunfullmäktige, vilket är långt fler än vad som behövs för att kräva en folkomröstning, berättar han. Omkring 30 procent av alla röstberättigade har skrivit på, vilket är väldigt många på bara några veckor.

En välfärd att lita på

Första maj gick Vimmerbyföreningen under parollen ”En välfärd att lita på”, men bjöd även in och öppnade upp för Vimmerbybor som ville delta under parollen Protestera mot skolnedläggningarna.

– Vi hade ösregn och det var bara ett par plusgrader, ändå var vi nästan 70 stycken i tåget och 100 på vårt utomhusmöte. Det är stort i Vimmerby, förklarar Lars Johansson.

Socialdemokraterna ställde in sin demonstration.