V är den enda verkliga oppositionen

– Ja, man undrar varför alla måste bo i Stockholm, när vi har allt, säger Daniel Johansson.

Jag har just fått ett knippe bedövande vackra bilder från hans hemtrakt.

Daniel Johansson är sjuksköterska, 32 år, han bor och arbetar i Storuman i Västerbottens inland, 23 mil från Umeå och sju mil från Sorsele. Sitt hus köpte han för tre år sedan, för drygt 200 000 kronor, vilket ungefär räcker till en garderob i Stockholm. Och knappt det.

Samtidigt med husköpet gick han också med i Vänsterpartiet och idag är han ordförande i föreningen.

Att han gick med just i Vänsterpartiet ser han som naturligt. Han kommer från “en fattig familj”. Han har sju syskon och mamman var hemmafru, medan pappa jobbade som skogsarbetare och kyrkvaktmästare.

– Ingen högavlönad direkt. Och ganska naturligt att man då hamnar till vänster, säger han. I familjen diskuterades alltid samhället och det fanns ett intresse för politiska frågor som han tog med sig från uppväxten.

Själv är han tvåbarnsfar till Liam 7 år och Leia 4 år, men är numera ensamstående med gemensam vårdnad.

Han har också debuterat som krönikör i den tidning som går framåt i Västerbottens inland, Lokaltidningen, och som utkommer varje onsdag. Daniel skriver som vänsterpartist och kommer att göra så en gång i kvartalet.

– Den första vänsterkrönikören, säger han, med viss stolthet.

I Storuman har Vänsterpartiet fått börja om från början efter en partisplittring för ett antal år sedan. Men nu är de politiska motståndarna på rätt plats, högerut. Tyvärr även socialdemokratin i Storuman som hellre samarbetar åt höger än åt vänster.

Men vänsterpartiföreningen tuffar på. Just nu arbetar de mycket för att synas och göra vänsterpolitiken känd.

– Syns man inte så finns man inte, säger Daniel Johansson. Vänsterpartiet fördubblade sitt resultat i kommunfullmäktige i senaste valet, från tre till sex mandat. Då hade vi kampanjat i ett års tid bara, säger han. Han tror att en viktig orsak var just att Vänsterpartiets politik blev mer känd.

Förslag till insändare i de olika tidningarna mejlas runt i föreningen så att allas synpunkter kommer med innan de skickas in. De publiceras inte alltid, men det går om någon ligger på. Hemsidan och framför allt Facebook är också viktiga platser.

– Facebook är billigare att annonsera på än i tidningarna.

Politiskt är Storuman ett centerfäste. Alliansen är den största gruppen i kommunfullmäktige och samarbetar med Socialdemokraterna i kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott.

– Det är en enda stor politisk klump, säger Daniel, och egentligen är vi den enda verkliga oppositionen.

– Vi har föreslagit satsningar på vård och omsorg, ett område som Daniel anser vara försummat i kommunen. Just nu har vi också lämnat in en motion som bygger på ett förslag från de anställda; att karensdagen ska tas bort när personalen drabbas av vinterkräksjukan. Eftersom de kommunanställda jobbar med barn och sjuka, så är de extra utsatta och det kan inte vara rätt, att de ska betala för att de sköter sitt jobb, tycker Daniel Johansson.

Vänsterpartiet vill också att kommunen ska införa sex timmars arbetsdag för att få kompetent folk som också orkar stanna, och attraktiviteten i vårdyrkena måste höjas.

– Vi tror inte att vi får igenom så mycket den här mandatperioden, utan vi ser arbetet på längre sikt. Vi jobbar för att bli ännu större i nästa val, säger han.

– En relation tar tid att bygga upp.

En gång i månaden bjuder de på kaffe på ett lokalt fik, då vem som helst kan komma och ställa frågor eller föra fram sina egna åsikter till vänsterpartisterna. Eller bara ta en fika och snacka. Det finns inget tema, utan det handlar om att träffas.

– Det gäller att ha en långsiktig plan, säger Daniel Johansson.

Kommer ni att skicka några deltagare till Vänsterdagarna, undrar jag till sist. Vänsterdagarna är Vänsterpartiets stora sammandragning i Malmö i höst.

– Jo, vi funderar på att skicka två, säger han. Men inte mig, det är ju mitt i älgjakten! Hä gå int’, fortsätter Daniel efter en dramatisk paus. Du får hälsa till Partistyrelsen att älgjakten är en väldigt dålig tid för partiträffar!

Snö och skidspår under påskhelgen.

Text: Losita Garcia

Foto: Daniel Johansson