Igår fick en miljon pensionärer Nooshipensionen

Igår kunde vi fira att en stor del av Sveriges pensionärer fick sin första utbetalning av den höjda garantipensionen. Höjningen innebär 1 000 kronor extra varje månad för de pensionärer som har de allra lägsta inkomsterna, och 750 kronor extra i genomsnitt för omkring en miljon av Sveriges pensionärer.

Att de lägsta pensionerna skulle höjas kraftigt var ett kraven Vänsterpartiet ställde för att rösta fram Magdalena Andersson som ny statsminister i höstas, och också ett av de krav på en stärkt välfärd som partiet drivit länge. Vi i Vänsterpartiet är därför mycket glada över att ha genomfört en reform som från och med idag ger en stor del av landets pensionärer ett tryggare och enklare liv.

Men de svenska pensionerna är fortfarande alldeles för låga. Nästan 300 000 av landets pensionärer lever i relativ fattigdom, en högre andel än något annat nordiskt land. Så ska det inte behöva vara. Därför kommer Vänsterpartiet att fortsätta arbeta för högre pensioner. Under nästa mandatperiod kommer vi att sträva efter att höja pensionerna för alla. Vårt förslag innebär att pensionerna skulle höjas med i genomsnitt 13,4 procent till år 2024. Det motsvarar 1 600 kronor mer varje månad för en pensionär som idag har en genomsnittlig månadsinkomst på 12 600.