Bygg ut kollektivtrafiken och halvera biljettpriserna

Priserna i kollektivtrafiken har stigit många år i rad. I en tid när koldioxidutsläppen måste pressas ner och priser på mat och el rusar är det oförsvarligt. Därför presenterar Vänsterpartiet ett förslag på en kraftigt utbyggd och subventionerad kollektivtrafik.

Priserna i lokaltrafiken har mer än fördubblats över de senaste tjugo åren, trots att priserna i allmänhet har ökat mycket långsammare. Samtidigt så finns det stora behov av att både rusta upp och bygga ut kollektivtrafiken. Fordonsflottan ska ställas om till eldrift, vilket pressar upp biljettpriserna på många håll i landet. Men Sveriges kollektivtrafik måste vara både billig och klimatanpassad.

Under flera decennier har både röda och blå politiker låtit kollektivtrafiken halka efter. Men att den är billig och välfungerande är en förutsättning för en grön omställning och dessutom helt nödvändig för hushåll med pressad ekonomi. Därför presenterar Vänsterpartiet nu en av valrörelsens största satsningar, vårt förslag på halverade biljettpriser i en kraftigt utbyggd kollektivtrafik.

Vårt förslag innebär att:

• biljettpriserna i kollektivtrafiken halveras, genom att staten står för halva intäktsbeloppet genererat av biljettintäkter.
  • ett nytt investeringsstöd för kollektivtrafiken implementeras, för att öka klimatambitionerna med kollektivtrafiken och säkerställa förbättrad turtäthet, tydlig klimatprofil och förbättrad tillgänglighet.

Läs hela förslaget här.

Förslaget presenterades på en pressträff. Här kan du se den i sin helhet.