80 000 nya jobb i privat sektor

Tiotusentals elektriker, tekniker och anläggnings-, byggnads- och industriarbetare måste i arbete om klimatomställningen ska bli verklighet. Vänsterpartiets klimatinvesteringar skapar 80 000 nya jobb i privat sektor.

Pressa ned arbetslösheten
De nya jobben motsvarar att 80 000 personer har jobb i tio års tid. Ett sådant tillskott av jobb skulle pressa ned arbetslösheten markant. Idag nöjer sig regeringen med en långsiktig arbetslöshet på 7%. Bara med effekten från våra klimatinvesteringar skulle vi kunna nå 5,5% redan under nästa mandatperiod.

Till detta kommer att Vänsterpartiet vill se ambitiösa satsningar på utbildning som ger sysselsättning och massiva satsningar på fler anställda i välfärden, vilket skulle pressa ned arbetslösheten ytterligare.

Historiskt investeringsprogram för klimatet
De 80 000 jobben skapas av det historiskt omfattande klimatinvesteringspaket som Vänsterpartiet presenterade tidigare i våras, på i snitt 70 miljarder kronor per år i tio år. Det är satsningar inom elnät och elproduktion, bostäder, transport och infrastruktur innebär ett stort steg mot ett klimatneutralt Sverige. Det är sådana frågor som Stockholm50+ borde handla om.

För att finansiera klimatomställningsprogrammet har Vänsterpartiet föreslagit ett 10-årigt moratorium för dagens överskottsmål i den offentliga budgeten, med start år 2023. Istället ska detta ersättas med ett underskottsmål på -1 procent av BNP.

Viktigare, bättre och effektivare jobb
Under många år har svensk politik till stor del syftat till att skapa sysselsättning genom skattesänkningar och urholkade trygghetssystem. Det har misslyckats. Vänsterpartiets väg är en annan, där sysselsättning skapas genom investeringar och utbildning.

Det innebär att jobben som skapas är viktiga. De handlar om att lösa avgörande samhällsproblem, i det här fallet är uppgiften att genomföra den helt nödvändiga klimatomställningen.

Vår arbetslinje innebär också betydligt bättre jobb. Istället för osäkra låglönejobb ska människor få utbildning och trygga jobb man kan leva på.

Till detta kommer att linjen med investeringar och utbildning också är ett betydligt mer kostnadseffektivt sätt att få ner arbetslösheten än att till exempel sänka arbetsgivaravgifter.

Stort behov av utbildning
Bland de 80 000 jobb i privat sektor som beräknas skapas finns framförallt byggnads- och anläggningsarbetare och elektriker. Detta är yrken där det redan idag finns problem med kompetensförsörjningen, och vi ser därför ett behov av att stärka hela kedjan av yrkesutbildningar. Från yrkesgymnasiet till yrkeshögskolan till arbetsmarknadsutbildningar. På så sätt kan arbetslösa få kvalificerade arbeten med stor och uppenbar samhällsnytta.