• Flyktingpolitik

Flyktingpolitik

EU:s flyktingpolitik idag är både omänsklig och ineffektiv. Vänsterpartiet kräver att asylrättens och den solidariska migrationspolitikens principer återupprättas, och att EUs system för mottagande reformeras i grunden, så att ansvaret fördelas rättvist.

För Vänsterpartiet är en generös och human flyktingpolitik en självklar grundprincip, som vi aldrig kommer att överge. Dessutom vet vi att det på sikt är en ren vinstaffär för mottagarlandet.

Idag satsar EU miljarder på högre murar, fler gränspoliser och deportationsavtal med länder som Erdogans Turkiet, allt för att göra det så farligt och svårt för flyktingar att ta sig in i EU. Vänsterpartiet kräver att EU istället satsar på livräddningsinsatser och säkra vägar för flyktingar, och för att hitta gemensamma lösningar på gemensamma problem. Vänsterpartiet kräver också att Dublin-förordningen avskaffas och att ett nytt omlokaliseringssystem införs, så att EU:s resurser omfördelas från de högerextrema och rasistiska regimer som bojkottar alla lösningar, till länder som tar sitt ansvar för mänskliga rättigheter och solidaritet.

Läs även:
Om flyktingpolitik i Vänsterpartiets EU-valplattform