Bekämpa internationell brottslighet

Att bekämpa brott är en central uppgift för varje demokratiskt samhälle. Mycket av den grova brottsligheten är gränsöverskridande och då måste också brottsbekämpningen vara det. Narkotikasmuggling, människohandel och penningtvätt kan bara bekämpas effektivt genom internationellt samarbete mellan tull och polis.

En av de kriminella gängens största inkomstkällor är bedrägerier. Pengarna flyttas inte sällan utomlands där de tvättas för att täcka spåren. De som drabbas är äldre människor som luras på sina besparingar, företag och myndigheter som får falska fakturor eller familjer som bokar semesterboenden som inte finns.

Vänsterpartiet vill stärka EU-samarbetet mot bedrägerier genom att ge samarbetsorganet Europol mer resurser och personal och ställa hårdare krav på de som förmedlar varor och tjänster på nätet.

Varje år försvinner ungefär 45 miljarder kronor bara i Sverige på grund av skatteflykt. Det är pengar som skulle ha gått till skolor, sjukhus, brottsbekämpning och annat som behövs för att samhället ska fungera, men som istället göms undan i skatteparadis.

EU:s arbete mot skatteflykt måste skärpas. Vi vill se hårdare regler för skatteparadis och mer öppenhet och samarbete mellan EU-länderna när det gäller skatteinformation. Den som är rik och saknar samvete ska inte kunna smita från sitt ansvar att bidra till samhället.

Läs nästa: Försvara vår demokrati