politik

Välfärd

Att välfärden fungerar är en förutsättning för många människors frihet. Det ska gå att lita på att ditt barn möter trygghet i skolan, att dina föräldrar får värme och omsorg på äldreboendet och på att du får bästa möjliga vård när du mår dåligt.

Generell välfärd omfattar alla som är i behov av den, oavsett hur stor plånbok man har. Den generella välfärden innebär en solidarisk omfördelning av ekonomiska resurser mellan kvinnor och män, mellan lågavlönade och högavlönade, mellan olika perioder i våra liv och mellan friska och sjuka. Vänsterpartiets utgångspunkt är väldigt enkel: välfärden är till för oss alla – inte för att ge vinst åt ägare.

Vänsterpartiet har varit med och byggt upp den svenska välfärdsstaten. Idag ser vi att delar av den inte håller måttet. Alltför många människor får inte den hjälp de behöver från samhället när de är i en svår situation. Sjukvården lider av långa köer och brist på vårdplatser, skolan har svårt att ge tillräcklig kunskap till alla elever och socialtjänst och psykiatri är överbelastade. Många omfattas heller inte längre av socialförsäkringssystemen. Så ska det inte vara.

Vänsterpartiet har i samarbete med regeringen drivit igenom en förstärkning av välfärden med tio miljarder årligen i generella statsbidrag från 2017. Det är den största välfärdssatsningen sedan 1993. Vi har också fått igenom en historiskt stor satsning på sjukvården. Vänstermiljarderna kommer att göra skillnad i sjukvården, skolan och omsorgen och täcka en del av dagens eftersatta behov. Vi vill nu gå vidare och utvidga satsningen på välfärden i en tid då kommunsektorn står också inför stora utmaningar på grund av den demografiska utvecklingen. Vänsterpartiet vill satsa 15 miljarder kr 2019, 20 miljarder 2020 och 40 miljarder 2021 för att garantera en välfärd i världsklass.

Men vi nöjer oss inte med att bara laga de akuta välfärdshålen. Vi vill se en utbyggd välfärd som konkret förbättrar livet för människor. Exempel på reformer vi fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen är avgiftsfri simskola för sexåringar, ett dubblerat tandvårdsbidrag, betalda arbetskläder för anställda inom hemtjänsten och äldreomsorgen, glasögonbidrag till alla barn och avgiftsfri kollektivtrafik för unga på sommarlovet.

Välfärden är till för oss alla – inte för att ge vinst åt ägare. Vi tycker att de pengar som satsas på välfärden ska gå till bättre äldreomsorg, tryggare vård och fler lärare i skolan – inte till privata riskkapitalbolag som lägger vinster på hög i skatteparadis. Därför säger vi nej till vinster i välfärden.

Dela den här sidan: