politik

Mäns våld mot kvinnor

Mäns våld är det grövsta uttrycket för den ojämlika fördelningen av makt mellan könen. Många kvinnor har antingen egna erfarenheter av fysisk, psykisk eller sexuell misshandel, eller känner någon som har det.

Var femte vuxen kvinna i Sverige har någon gång i sitt liv utsatts för allvarligt sexuellt våld. Att bekämpa mäns våld mot kvinnor är en av de viktigaste feministiska frågorna.

Vänsterpartiet har under lång tid drivit på för att sätta stopp för mäns våld mot kvinnor. Det handlar om allt från lagstiftning om barnäktenskap till förebyggande insatser och långsiktig finansiering av kvinnojourernas viktiga arbete. Genom budgetsamarbetet med regeringen har vi lyckats driva igenom ett statligt stöd till kvinnojourernas verksamhet.

Vänsterpartiet har politik både för ökad jämställdhet och för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Detta är några av våra viktigaste förslag:

• Att det införs en handlingsplan mot sexuellt våld
  • Feministiskt självförsvar ska inkluderas i skolans undervisning
  • Att arbeta för att bryta destruktiva maskulinitetsnormer

I vårt arbete med att bekämpa mäns våld mot kvinnor får inte kvinnor och män som utsatts för partnervåld i samkönade relationer hamna i skymundan. Detsamma gäller kvinnor och män som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck.

Hösten 2017 trädde kvinnor och icke-binära världen över fram under #metoo och vittnade om den sexism och de sexuella trakasserier och övergrepp som män utsatt dem för. I Sverige har över 70 000 kvinnor gett sina vittnesmål och berättelserna fortsätter att forsa fram. #metoo är en revolution som visar på behovet av en lång rad politiska förändringar. I grund och botten handlar det om att få ett slut på mäns överordning. Makt måste flyttas, vilket tätt hänger samman med ekonomisk jämlikhet mellan kvinnor och män.

För den kvinna som utsätts i hemmet är det centralt att inte vara ekonomiskt beroende av sin partner för att kunna lämna. Vi måste ha anständiga pensioner och en fungerande sjukförsäkring. Föräldraförsäkringens konstruktion är en nyckel för att få ett jämställt arbetsliv och minska inkomstklyftan mellan kvinnor och män. Likaså krävs fler trygga anställningar och en modern sexualbrottslagstiftning.

Se även Sexualbrott och Hedersvåld.

Läs mer i riksdagsmotionerna:

Mäns våld mot kvinnor och andra former av våld i nära relationer

Ett stärkt skydd för den sexuella integriteten

Jonas Sjöstedt och Rossana Dinamarca om #metoo (DN, 2017):