politik
Bild på en pojke som hoppar i vattnet från en brygga medan en man och en kille tittar på från bryggan.

Föräldraförsäkringen

Att föräldrar ska fördela ansvar för hem och barn lika är en av de mest centrala jämställdhetsfrågorna. Ett jämnare uttag av föräldraledighet skulle göra att kvinnors inkomster och hälsa ökar och att män tar större ansvar för hem och barn. Alla barn har rätt till en bra relation med båda sina föräldrar.

Idag tar mammorna ut tre fjärdedelar av dagarna i föräldraförsäkringen. Under småbarnsåren är kvinnors andel av uttaget ännu större – 90 procent under det första året och 82 procent upp till barnets tvåårsdag. Trots att pappors uttag av föräldradagar har ökat något skulle det med dagens takt ta över 50 år innan uttaget blir jämställt enligt TCO:s så kallade pappaindex.

Vänsterpartiet vill ändra lagen så att föräldrar delar lika på dagarna i föräldraförsäkringen. Tillsammans med regeringen har vi drivit igenom ytterligare en pappamånad 2016. En ny utredning föreslår att ytterligare två månader ska bli vikta för respektive förälder. Det är viktiga steg på vägen mot ett jämställt uttag av föräldrapenning.

Ett mer jämställt uttag gör att män tar mer ansvar för vård av sjukt barn och för hushållsarbetet. Kontakten mellan pappor och barn blir bättre om föräldrapenningdagarna har delats mer lika mellan föräldrarna. Barn får dessutom en bättre relation till båda sina föräldrar, vilket skapar trygghet.

Dela den här sidan: