Jämlikhet

Europa har aldrig varit rikare, och samtidigt aldrig mer ojämlikt. Både inom och mellan länder ökar klyftorna och fattigdomen. Vänsterpartiet är en del av alternativet till den här utvecklingen: en stark, enad vänster, som kräver rättvisa och jämlikhet.

Sedan eurokrisen inleddes 2008 har klyftorna inom EU bara ökat: fattiga länder i södra Europa har utarmats, medan rika länder i norr har tjänat stora pengar på låga valutakurser och billig arbetskraft. Hundratusentals människor har tvingats flytta för att söka jobb, och den ekonomiska utsattheten har i land efter land blivit en grogrund för den nationalism och rasism som nu hotar att slita isär kontinenten.

Vi i Vänsterpartiet vet att jämlika samhällen ger större frihet åt människor, och att det bara är den som gör det möjligt att lösa alla de utmaningar som vi står inför: rasism, klimatförändringar och ekonomisk utsatthet. Därför säger vi nej till nedskärningar och åtstramningspaket, och ja till kollektivavtal och fackliga och sociala rättigheter, och ja till solidaritet och jämlikhet mellan länder och människor. Kort sagt: för ett Europa för alla – inte bara för de rika.

Läs även:
Om jämlikhet i Vänsterpartiets EU-valplattform