Vänsterbudget för att rädda välfärden

Det går att undvika de kommande nedskärningarna i välfärden, bara man väljer att prioritera det. Det var budskapet när Nooshi Dadgostar och Ali Esbati presenterade Vänsterpartiets budgetmotion. Det gäller skolan, vården och omsorgen, men även socialtjänsten och deras avgörande arbete mot gängkriminaliteten.

Sverige står inför Kristersson och Åkessons nedskärningar. Det kommer bli nedskärningar i sjukvården, skolan och omsorgen eftersom regeringen lagt pengarna på skattesänkningar. Nu måste vi rädda välfärden. Man ska kunna lita på att sjukvården finns där när man behöver den och att barnen får en riktigt bra skola, sa Nooshi Dadgostar.

Under decennier har den svenska välfärden fått stå tillbaka och med den nuvarande kostnadskrisen är situationen akut. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) bedömer att det behövs 28 miljarder till kommunsektorn 2024 för att undvika nedskärningar, medan regeringen och SD bara skjuter till 10 miljarder i generella statsbidrag. Vänsterpartiet gick idag ut med att partiet vill satsa 30 miljarder i generella statsbidrag. Det räcker för att inte bara behålla dagens kvalitet utan även höja den.

Vänsterpartiet presenterade en satsning på 1 miljard extra till socialtjänsten i arbetet mot nyrekrytering och fyrdubblar pengarna till kommunernas förebyggande arbete mot gängkriminalitet.

Man får overklighetskänslor när man hör regeringen prata om våldsvågen. De vill ge sken av stora satsningar, men samtidigt planerar de nedskärningar på skola och socialtjänst. Det handlar om helt avgörande yrkesgrupper i kampen mot gängen. Skär man ner där får det omedelbara konsekvenser och förvärrar situationen. För att bryta våldsvågen måste vi omedelbart stoppa nyrekryteringen till gängen och det måste få kosta pengar, sa Nooshi Dadgostar.

Vänsterbudgeten innehåller också ett omfattande investeringsprogram för klimatet.

Sverige är ett rikt land, ändå är elnäten gravt eftersatta och järnvägen en tragedi. För att pressa ner utsläppen är det helt avgörande att göra de stora investeringarna i hållbara transporter, elproduktion och energieffektivisering. Alla vet att vi måste ställa om för klimatet och för oss är det självklart att det även måste påverka den ekonomiska politiken, sa Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati.

En stor del av budgeten gäller förslag för att stödja hushållen i den ekonomiska krisen. Bland annat presenterade Vänsterpartiet ett nytt förslag om att permanent höja barnbidraget med 400 kronor. Det har urholkats de senaste åren och föreslås höjas från 1250 kronor till 1650 kronor i månaden. Andra förslag är ett riktigt högkostnadsskydd i tandvården och en Sverigebiljett för billigare regional kollektivtrafik: 450 kronor per månad i hela landet.