Alla attacker mot civila måste upphöra

Israels bombningar av Gaza dödar ofattbara mängder civila och bara fortsätter. Fler barn har dödats i Gaza än i alla andra konfliktområden på jorden det senaste året. Blockaden gör bristen på mat, vatten och el akut. Bostadsområde efter bostadsområde förvandlas till ruiner och förtvivlade, helt oskyldiga människor vet inte vart de ska ta vägen undan bomberna.

Vänsterpartiet stödjer Sydafrikas stämning av Israel för folkmord. Omvärlden måste ställa Israels regering till svars.

Fokus nu måste vara på att få till ett eldupphör. Vänsterpartiet är det enda svenska partiet i EU-parlamentet som konsekvent har röstat för eldupphör. Dödandet och folkfördrivningen av palestinier måste stoppas. Blockaden måste brytas. Sverige behöver öka biståndet till människor i Gaza, både det humanitära och utvecklingsbiståndet. Sverige ska vara ett land som står upp för fred och folkrätt, som fördömer alla attacker mot civila.

För att vi i längden ska kunna hoppas på en varaktig fred måste Israels ockupation upphöra och palestinierna tillåtas att leva i frihet. Hamas illdåd kan aldrig rättfärdiga fördrivning och urskillningslöst dödande av den palestinska civilbefolkningen.

V vill se Sverige bryta med israelisk vapenjätte
Håkan Svenneling: Sverige måste sluta gulla med Israel
Rädda UNWRA-biståndet. Jonas Sjöstedt, förstanamn på EU-listan, i debatt mot Alice Teodorescu Måwe (kd), (SVT, 1/2)
Håkan Svenneling, utrikespolitisk talesperson i debatt om UNWRA (P1, 29/1)