Vänsterpartister leder civil- och socialförsäkringsutskotten

Idag fördelas ordförande- och vice ordförandeposter i riksdagens utskott. Vänsterpartiets Malcolm Momodou Jallow blir ordförande i civilutskottet och Ida Gabrielsson blir vice ordförande i socialförsäkringsutskottet.

Malcolm Momodou Jallow är riksdagsledamot från Malmö och har suttit i riksdagen sedan 2017. Han är Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson.

— Det är ett hedrande uppdrag att få leda riksdagens arbete i civilutskottet. Inte minst eftersom de viktiga bostadsfrågorna ligger där. Bostadsbristen är stor och vi måste bygga fler bostäder till rimliga hyror. Vi kan vänta oss en tuff ekonomisk tid framöver där frågor om bostad och hyror kommer vara helt avgörande för många människor i vårt land, säger Malcolm Momodou Jallow.

Ida Gabrielsson är Vänsterpartiets vice partiledare och har suttit i riksdagen sedan 2018. Hon är partiets socialförsäkringspolitiska talesperson.

För mig och Vänsterpartiet är pensionerna och sjukförsäkringen centrala frågor. Jag tror de flesta i Sverige förväntar sig högre pensioner och en stark sjukförsäkring. Det är frågor jag ser fram emot att arbeta med i Socialförsäkringsutskottet. Jag välkomnar också att riksdagen ser ut att spela en större roll i pensionsfrågan framöver jämfört med tidigare, säger Ida Gabrielsson.