Rungande ja till välfärden i Västerbotten

Idag kom det officiella resultatet från folkomröstningen i Västerbotten. Maria Grip är gruppledare för Vänsterpartiet i länet och har kampanjat för ja-sidan. Resultatet blev ett rungande ja för att bevara vårdplatserna i Dorotea och ambulansen i Åsele.

Ja-sidan vann med hela 92,2 procent mot nej-sidans 7,8 procent. Hur känns det?

– Det är jätteroligt att ja-sidan i folkomröstningen vann en så stor seger! Resultatet är ett massivt stöd för en bra sjukvård i hela Västerbotten, men vi tolkar det också som ett försvar av välfärden i vårt län. Folk är less på neddragningar. Man vill känna sig trygg med vården som finns och det är man beredd att betala för. Alla vänsterpartister som har bidragit kan känna sig mycket nöjda.

– Vänsterpartiet i landstinget lämnade majoriteten i landstinget för att vi inte accepterade besparingarna på inlandssjukvården. Det här är verkligen ett kvitto på att vi gjorde rätt.

Hur har ni jobbat?

– Vi har försökt aktivera alla partiföreningar i länet, utifrån de förutsättningar som finns. Vi har använt ett enkelt flygblad med ett tydligt budskap som vi använt i hela länet. Det har också gått att trycka upp fler på egen hand. Det har delats ut frukt och flygblad när nattpersonalen går av och morgonpersonalen går på utanför länets två stora sjukhus. Vi har haft föreläsningar på gymnasieskolor och besökt arbetsplatser. För mig har det varit viktigt att förmedla entusiasm, inte bara för folkomröstningen utan för det här som startskottet för att byta regering och göra ett bra val 2014.

Vad händer nu?

– Nu jobbar jag och de andra landstingspolitikerna för att resultatet i folkomröstningen ska respekteras. Vi kommer att göra en liten valrörelseanalys så vi vet vad vi kan göra bättre till nästa år. Och vi i V kommer att försöka ta till vara allt engagemang som funnits kring folkomröstningen. Det behövs för att bygga en bra välfärd i framtiden!

Folkomröstning med större betydelse