Regeringen måste agera mot sjukvårdens nedskärningschock

Svensk sjukvård står inför en stor kris med kraftiga försämringar. Det visar den nya prognosen för regionernas ekonomi. Vänsterpartiet tar därför nu initiativ till en extra ändringsbudget för att skydda sjukvården.

Den nya prognosen finns i SKR:s senaste ekonomirapport. Den visar att läget för regionerna är betydligt allvarligare än vad som var känt när regeringen lade fram sin budget i september.

De här nya siffrorna för svensk sjukvård var inte kända när regeringen lade fram sin budget. Det är därför helt nödvändigt att regeringen nu agerar och skjuter till nya pengar till sjukvården. Redan idag har sjukvården skurit ned på väldigt mycket och nu förvärras läget betydligt. Sjukvården måste skyddas mot nedskärningschocken, säger Nooshi Dadgostar.

Svenska folket förväntar sig att riksdag och regeringen värnar sjukvården. Det var den viktigaste frågan för väljarna i valet 2022. Men istället för förbättringar väntar nu enorma försämringar om inte regeringen agerar. Var är statsminister Ulf Kristersson? Var är Jimmie Åkesson?, säger Nooshi Dadgostar.

Baserat på SKR:s siffror från i våras borde kommunsektorns underskott för 2024 landa på 18 miljarder efter de tillskott regeringen vill göra. Men SKR:s senaste prognos ändrar ändrar dramatiskt bilden av regionernas ekonomi. Om inte regeringen skjuter till mer pengar kommer kommunsektorn att gå med 31 miljarder i underskott, varav regionerna står för 24 miljarder. Det underliggande ekonomiska läget i kommunsektorn har alltså försämrats med 13 miljarder kronor jämfört med den information som fanns när budgetpropositionen lades.

Det finns inget rationellt skäl till att välfärden ska sättas på svältkur. Statens finanser är urstarka och bara en handfull industriländer kan uppvisa en så stor nettoförmögenhet. Att i det läget tvinga regionerna till drakoniska nedskärningar i sjukvården och kommunerna till besparingar i skolan är orimligt och oansvarigt, säger Ali Esbati, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

På pressträffen deltog även Carina Örgård, regionråd Västra Götaland (V), Linda Jonsson, regionråd Norrbotten (V) och Elisabeth Björk, regionråd Värmland (V).

Om inte regeringen skjuter till det som behövs och den här svältkuren för regioner fortsätter kommer vi inte ha råd att ge samma vård som idag. Vi kommer inte ha råd att hålla våra vårdcentraler eller tandvårdskliniker öppna som vanligt. Det kommer innebära att det blir svårare att få en tid och avstånden till vården kommer bli längre, säger Elisabeth Björk, regionråd Värmland (V).

Vi hamnar i en absurd situation där vi tvingas säga nej till att anställa sjuksköterskor och läkare på Sahlgrenska, yrkesgrupper som tar lång tid att utbilda och som vi egentligen skulle behöva. Bara för att vi inte har råd att ha dem! Resultatet kommer bli att de långa vårdköerna blir ännu längre under all överskådlig framtid, säger Carina Örgård, regionråd Västra Götaland (V)

Möjligheten att höja skatten är hos oss utesluten då våra invånare redan idag har bland landets högsta skatter och får allt sämre välfärd för det. Dessutom har Norrbotten en särskild utmaning att samtidigt behöva bygga ut vården för att möta den gröna industrialiseringen. När vi inte ens kan upprätthålla den vård vi skulle behöva för dagens invånare, är vi än mer bakbundna att kunna utveckla den för att människor ska se Norrbotten som ett alternativ att flytta till och driva den industri hela Sverige vill ha. Det är innebörden av den svältkur vi just nu utsätts för, säger Linda Jonsson, regionråd Norrbotten (V)

Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vårdpolitiska talesperson är också djupt oroad över utvecklingen i vården, och skarpt kritisk till regeringens oförmåga att hantera situationen på ett ansvarsfullt sätt.

Det här kommer att drabba patienterna, och allra mest de svårt sjuka. Utvecklingen inom sjukvården är en risk för hela samhället, säger Karin Rågsjö.