Återför SBB:s samhällsfastigheter till det offentliga

750 samhällsviktiga fastigheter riskerar att hamna i händerna på oseriösa ägare. Nu måste skolhus och sjukhusbyggnader räddas tillbaka till det offentliga.

Fastighetsbolaget SBB har gjort till sin affärsidé att köpa upp offentliga fastigheter och sedan hyra tillbaka dem till kommuner, regioner och staten. SBB äger cirka 750 fastigheter, allt från domstolar och polishus till sjukhus och skolor. Nu befinner sig företaget i fritt fall på börsen. Bolagets hotande sammanbrott kommer i förlängningen att drabba offentliga verksamheter. Vänsterpartiet kräver därför att regeringen nu ser till att SBB:s fastighetsinnehav återförs till det offentliga.

Det offentliga ska äga sin egna lokaler

Hela grunden för SBBs affärsmodell var extremt låga räntor. Så fort dessa började stiga så kraschade hela företaget. För småsparare visade det sig alltså vara en usel investering. Ännu uslare affär har det varit för skattebetalarna att det offentliga sålt ut samhällsnyttiga fastigheter till SBB. Som Kommuninvest slagit fast: ”Starka skäl talar för att det blir billigare för medborgarna om staten, regionerna och kommunerna själva äger de fastigheter de verkar i”.

Men detta återtagande bör inte ske på ett sätt som skyddar företagets ägare — inte minst grundaren, vd:n och tidigare socialdemokratiska toppolitikern Ilija Batljan – på vår gemensamma bekostnad. För att detta ska vara möjligt bör en statlig förköpsrätt till fastigheter som används för offentliga verksamheter införas. Det skulle innebära att staten får rätt att återköpa fastigheterna till ett rättvist och fastslaget pris.

För tillbaka SBB:s fastigheter i gemensam ägo

Prioriteras frågan kan riksdagen redan före sommaren ta beslut om en sådan, och på så sätt rädda tillbaka de offentliga fastigheterna. Det är en extraordinärt kort beredningstid, men vi befinner oss också i ett extraordinärt läge. 750 samhällsviktiga fastigheter riskerar att hamna i händerna på oseriösa fastighetsspekulanter eller säkerhetspolitiskt direkt olämpliga ägare, till exempel bolag kopplade till den kinesiska staten. Det är kort sagt ett vitalt nationellt intresse att SBB:s samhällsfastigheter återförs till det offentliga, och det kräver att regeringen agerar.

Läs Nooshi Dadgostars och Ali Esbatis debattartikel på DN Debatt här.

Stärk oppositionen – ge en gåva till Vänsterpartiet