• Vänsterpartiet ...
Jobba hos oss

Vänsterpartiet söker facklig-politisk sekreterare

Vänsterpartiet växer som politisk kraft. I det parlamentariska läge som nu råder är Vänsterpartiet den viktigaste aktören för att sätta fackliga frågor på dagordningen. Just nu befinner vi oss i ett intensivt utvecklingsarbete för att bli större, bredare och bättre i vårt fackliga arbete. Vill du vara en nyckelperson i det arbetet?

Arbetsuppgifter
Som facklig-politisk sekreterare ingår du i organisationsenheten och arbetsleds av enhetschef. Din arbetsplats ligger i riksdagen.

Som facklig-politisk sekreterare kommer du att arbeta konkret med att utveckla vårt fackliga arbete och genomföra de beslut som den politiska ledningen fattar. Arbetsuppgifterna är mångsidiga och inkluderar att stötta och hjälpa våra branschföreningar och det nationella fackliga nätverket, utveckla och genomföra fackliga studier, arrangera konferenser, genomföra kampanjaktiviteter osv. Du arbetar nära ledningen och de förtroendevalda och det är viktigt att du förstår hur det fungerar.

En viktig del av arbetet är att ge politiskt sekreterarstöd till den politiskt ansvariga förtroendevalda och det nationella fackliga i nätverket. Du bistår inför möten och för protokoll samt hjälper till att ta fram nödvändiga underlag.

Vänsterpartiets fackliga studier är inne i ett viktigt utvecklingsarbete. En stor del av ditt arbete kommer att gå till att fortsätta det arbetet och implementera de nya studieplanerna i hela Vänsterpartiet.

Vi söker dig som har intresse av ett arbete med stora förväntningar att ta initiativ, stor egen integritet och gott omdöme.

Kvalifikationskrav

• Goda kunskaper om fackliga frågor och det politiska landskapet.
  • God kännedom om de fackliga organisationerna, särskilt inom LO.
  • God kännedom om Vänsterpartiets organisation och strukturer.
  • God förmåga att ta arbetsledning.
  • God förmåga att synliggöra arbetsprocesser och att återkoppla.
  • God förmåga att samordna, hålla samman stora arbetsprocesser i högt tempo och med hög kvalitet.

Jobbet kräver såväl överblick och självständighet, som lyhördhet. Du är aktiv, uppmärksam, strukturerad och stresstålig. Du kan samarbeta och har god förmåga att ta arbetsledning. Du sympatiserar med Vänsterpartiet.

Det är meriterande om du arbetat fackligt och om du haft förtroendeuppdrag inom facket. Vi ser gärna att du har erfarenhet av politiskt styrda organisationer och att arbeta i sådana miljöer.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, samt vid internt och externt förtroende.

Lön och villkor
Arbetstiden är oreglerad med en normalarbetsvecka på 37,5 timmar.

Tarifflön enligt kollektivavtal gäller.

Vi startar rekryteringsprocessen direkt det kommer in ansökningar men sista dag att ansöka är 17 april 2019. Skicka ansökan med e-post till [email protected]. Ange ”Ansökan facklig-politisk sekreterare” i ämnesraden.

För mer information kontakta:
Sofia Johansson, kanslichef, e-post: [email protected], telefon: 0739-06 12 21

Emil Persson, enhetschef organisationsenheten, e-post: [email protected], telefon 0730-49 63 00

Gunnar Friberger, Handelsklubben, e-post: [email protected], telefon: 08-786 40 34

Jan Gustafsson, Akademikerföreningen, e-post: [email protected], telefon: 08-786 45 65