Livesändningar

Du som av olika skäl inte är på plats för Vänsterdagarnas magi kan pusta ut – vi kommer att livesända allt ifrån stora scen och studion. Prenumerera på Vänsterpartiets Youtube-kanal redan nu, det är där det händer.

Här tittar du på alla sändningar.

Söndag 14 november

09:00-09:45 Studio V – morgonstudion
Välkommen till morgonstudion! Anna Herdy lotsar tittare och publik genom dagens snackisar och senaste nytt.
Huvudgäst: Nooshi Dadgostar

10:00-10:35 Bortom marknadsskolan
Elever, lärare och samhälle har rätt att förvänta sig bättre än en skola där konkurrens, vinstuttag och orättvisor styr. Partiordförande Nooshi Dadgostar, Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, Linnea Lindquist, rektor Hammarkullen och Li Andersson, utbildningsminister i Finland reder ut hur framtidens skola, där lärande och arbetsmiljö sätts främst, ser ut.

11:05-11:50 Studio V – Hur ska Vänsterpartiet vinna valet?
Anna Herdy samtalar med partisekreterare Aron Etzler om hur partiet ska vinna väljarnas förtroende i de frågor som är viktigast för väljarna.

12:00-12:45 Livepodd: Scocconomics
För dig som vill ha koll på debatten, nationalekonomin och politiken. Lyssna när Sandro Scocco och Jenny Lindahl snackar om samhällsekonomi i podden Socconomics.

12:40-13:25 Studio V Special – högerextremism och antirasistisk organisering
Ali Esbati och America Vera-Zavala i samtal om sina respektive böcker “Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle” och “Svartskalle – en svensk historia”. Vi träffar också ”Röda Rummet” – riksdagsledamöterna Lorena Delgado Varas, Momodou Malcolm Jallow, Daniel Riazat och Tony Haddou – för att resonera om antirasistisk organisering. Programledare: Åsa Matsson.

Lördag 13 november
10:00-10:25 Nooshi Dadgostar invigningstalar

Vi inleder helgen tillsammans framför stora scen där partiordförande Nooshi Dadgostar talar.

10:45-11:30 Studio V – Morgonstudion
Välkommen till morgonstudion! Sam Carlshamre pratar organisering och valrörelse tillsammans med Ida Gabrielsson, vice partiordförande.

12:00-12:35 Jenny Lindahl om vändpunkten för Sverige
Dagen då Vänsterpartiet fällde en statsminister, och sedan vann striden om marknadshyrorna, var en vändpunkt, som med gemensamma krafter kan göras till en vändpunkt för Sverige. Jenny Lindahl, kommunikationschef beskriver hur det är ett steg på vägen i den valstrategi som lagts upp – väljarna ska känna den tyngd de lägger in i vågskålen när de röstar på Vänsterpartiet, och hur det har betydelse för Sveriges framtid.

12:45-13:30 LIVEPODD: Facksnack
En facklig talkshow med fokus på arbetet och dess villkor. I detta avsnitt pratar programledare Sam Carlshamre med Gunnar Westin, facklig sekreterare, och Mia Christensson, undersköterska och aktiv i Kommunal, diskuterar fackens roll och facklig-politisk samverkan under valet 2022.

13:30-14:15 Studio V Special – Marknadsskolan och segregationen
Fisksätra i Nacka har i år hamnat på polisens lista över utsatta områden. Strax intill ligger välbärgade Saltsjöbaden, känt inte minst från ”Solsidan”. Reportage med YoSie Rundkvist Chou, engagerad förälder, psykolog och lokalpolitiker som berättar om ett nytt försök att locka villabarnen att gå i samma skola som barnen i Fisksätra och undvika ”white flight”,  och skolforskaren Petter Sandgren, som forskar just om den ökande skolsegregationen.
Studiosamtal med gästerna: Linnea Lindquist, rektor på Hammarkullskolan i Göteborg, Tina Kentää, lärare och aktiv i Skolvänstern, Daniel Riazat, Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson, m.fl. Programleder gör Åsa Mattsson.

14:25-15:00 Uppgifter för en växande vänster
Ida Gabrielsson, vice partiordförande i samtal med Kirsti Bergstø, vice partiordförande för Sosialistisk Venstreparti i Norge vars val i höst slutade i rödgrön seger. Om att sätta en agenda för hopp, omställning och utveckling som kan mobilisera stad och land och som förmår utmana högerpopulismen.

15:30-16:15 Studio V – Att regera från vänster
Varje land i Norden leds nu av en socialdemokratisk eller vänsterregering. I ett samtal som leds av Anna Herdy diskuterar Nooshi Dadgostar, Li Andersson och Kirsti Bergstø vad vänstern kan åstadkomma när man har makten.
Gäster: Nooshi Dadgostar, partiordförande Vänsterpartiet och Li Andersson, partiordförande Vänsterförbundet (Finland) och Freddy Andre Øvstegård, utbildningspolitisk talesperson, Sosialistisk Venstreparti (Norge).

16:45-17:20 En industrination ställer om
Sverige byggdes en gång starkt och jämlikt genom investeringar i industri, kunskap och lokalsamhällen. Genom klimatomställningen kan politiken ta ansvar igen och skapa villkor för människor, miljö och jobb som tar Sverige ur klimatkrisen, mot full sysselsättning och ett samhälle som håller samman. Chefsekonom Sandro Scocco samtalar med Niklas Johansson, kommunikationsdirektör på LKAB och Åsa-Pia Järliden, ekonom hos LO.

Dela den här sidan: