• Svar dröjer om ...

Svar dröjer om nivån på stödet till kvinnojourerna

I en debatt i riksdagen idag krävde Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt att regeringen höjer stödet till kvinnojourerna. Jämställdhetsminister Maria Arnholm (FP) lovar ett förstärkt stöd men kan inte ange vare sig storleken på höjningen eller formerna för stödet.

Det finns två saker som vi måste se till att det nya stödet uppfyller. För det första måste det bli en ordentlig höjning av nivån. För det andra behöver stödet utformas som stabil finansiering av själva verksamheten, inte bara pengar till tillfälliga projekt och utveckling, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande i Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har i sin budget avsatt 200 miljoner kronor om året för ett nytt stöd, utöver de stöd som finns idag. Det skulle till exempel för Stockholms stad innebära 16 miljoner kronor, för Malmö kommun 6 miljoner och för en mindre kommun med 10 000 invånare ger stödet 210 000.

­– Mäns våld mot kvinnor är ett av de största samhällsproblemen vi har. De flesta kvinnojourer har en mycket pressad ekonomi. Antalet jourer som tvingas säga nej till kvinnor på grund av platsbrist ökar i statistiken. Och jourerna är i stor utsträckning beroende av tillfälliga medel. Därför behövs det ett nytt stöd till kvinnojourerna som är förutsägbart och som är tillräckligt stort för att ge trygghet. Det är inte acceptabelt att kvinnojourerna år efter år ska vara beroende av tillfälliga projektpengar, säger Jonas Sjöstedt.

Se debatten i riksdagen här (öppnas i nytt fönster)