Större muskler mot skattesmitarna

Vänsterpartiet har kommit överens med regeringen om att Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket får 175 miljoner under tre år för att trappa upp arbetet mot skatteflykt, aggressiva skatteupplägg och skattebrottslighet.

– Panamahärvan och andra avslöjanden visar hur många av de rikaste i samhället smiter från att betala till det gemensamma. Så att rättmätig skatt ska betalas även av de rikaste och av företagen har varit en viktig fråga för Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna. De här pengarna behövs i välfärden, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande.

Förslaget träder i kraft den första januari 2017 och innebär en sammanlagd satsning på 175 miljoner kronor från 2017 till och med 2020.

Vänsterpartiet har fler förslag om hur man kommer åt skatteflykten. I vårt 11-punktsprogram som kom i våras finns bland annat krav på en parlamentariskt ledd offentlig granskningskommission. Vänsterpartiet vill även ha bort straffrihet för självrättelser och återinföra förmögenhetsskatten, gåvo- och arvsskatten.