Stopp för utnyttjandet av deltidsanställningar

Vänsterpartiet vill ha en bra arbetsmarknad för alla. Men många arbetar idag med otrygga villkor. Nu kräver Jonas Sjöstedt att statsministern agerar kring den så kallade mertiden. Det handlar om att man ska ha rätt att få en anställning som faktiskt motsvarar den tid man jobbar.

Allt fler arbetsgivare har satt i system att göra om tidigare heltidsanställningar till deltidsanställningar. I praktiken jobbar den anställde mer än sin deltid, men det kallas mertid. Grundtryggheten saknas när arbetsgivaren planerar behovet från dag till dag.

– Många deltidsanställda jobbar egentligen heltid en stor del av tiden men det sker genom att de rings in och de är helt beroende av arbetsgivaren, säger Jonas Sjöstedt. Vi vill att den som i praktiken jobbar till exempel 90 procent också ska ha rätt att få en anställning på 90 procent.

I norsk arbetstidslagstiftning finns sen 2013 en reglering för att förbättra villkoren för deltidsanställda. Regleringen ger deltidsanställda som arbetat mertid rätt att utöka sin anställning. En gång per år beräknas den faktiska arbetstiden. Om den är högre än den avtalade deltiden utökas deltidstjänsten.

Men för att förbättra villkoren för alla deltidsanställda krävs en ändring av arbetstidslagen. Nu kräver Vänsterpartiet att regeringen ställer sig bakom detta krav.

– Jag är förvånad över att den här regeringen har gjort så lite för att komma åt de otrygga anställningarna, säger Jonas Sjöstedt. Jag har förväntat mig att en regering som leds av en gammal fackförbundsordförande skulle ta lite strid för de här sakerna.

En kommentar till “Stopp för utnyttjandet av deltidsanställningar”

1. Holst

Håller helt med om din åsikt om att stefan.L bör ta tag i det du säger och mycket annat.
    Tycker själv att vi inte har haft någon socialdemokrat i socialdemokraternas ledning sen Palme försvann.
    Tyvärr så har ju socialdemokraterna varit LILA och fortsätter färden mot blått sen Göran.P gjorde sitt intåg.
    Det finns i dag bara ett parti som för en socialdemokratisk politik och det är V-partiet.
    Tyvärr så tror jag att de flesta människor i dag inte orkar sätta sig in i politiken tillräckligt,utan går efter den allmänna uppfattningen att S-demokraterna är ett arbetarparti och röstar därefter.

Tyvärr så tror jag att just namnet V-partiet är skrämmande för folk i allmänhet=Kommunism.
    Rätt namn för partierna borde vara
    V-partiet: Arbetarpartiet
    S-partiet: Smygborgarna
    Skulle inte förvåna mig om att,om V-partiet skulle byta namn till Arbetarpartiet så skulle vi på en 5 års period få ett helt annat valresultat i rätt riktning.
    Tror att V-partiet skulle segla upp till 20-25% av rösterna.

Holst.